Μεταπτυχιακές εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://beta-pandemos.panteion.gr/handle/123456789/19
Νέα
Αυτή είναι η συλλογή από το παλιό σύστημα με ID:cid:14
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Μεταπτυχιακές εργασίες ανά Συγγραφέα "Riboli, Diana"
Τώρα δείχνει 1 - 10 από 10
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Ετερότητα και καθαρότητα στον δημόσιο χώρο: κίνδυνος και ασφάλεια στο Πεδίο του Άρεως(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2016) Τσιούρβα, Δήμητρα Κ.; Riboli, Diana; Δουκέλλης, Παναγιώτης Ν.; Οικονόμου, Χαράλαμπος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΟ χώρος δεν είναι κάτι έξω από την κοινωνία, μια ανεξάρτητη υπόστασηπου μπορεί να οριοθετηθεί. Πρόκειται για μια έννοια που βρίσκεται σε αμφίδρομη σχέση με την κοινωνία· εμπεριέχει τις και εμπεριέχεται στις κοινωνικές σχέσεις. Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτελεί η ανάδειξη της σχεσιακής διάστασης που μπορεί να εκλάβει ο χώρος ως ένα πλέγμα δυναμικών σχέσεων που απαρτίζει και συνδιαμορφώνει τα ετερογενή στειχεία του. Ο χώρος δεν είναι κάτι κλειστό, σταθερό και προκαθορισμένο, αλλά βρίσκεται σε μια διαδικασία συνεχούς γίγνεσθαι που τον καθιστά ανοιχτό στην εξάρθρωση και την ενδεχομενικότητα. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούμε ως παράδειγμα το Πεδίο του Άρεως, ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα της Αθήνας, για να ανακαλύψουμε τις πολλαπλές αφηγήσεις που το συγκροτούν εν αντιθέσει με την κυρίαρχη αφήγηση που αναπαριστά το πάρκο ως έναν επικίνδυνο τόπο, ως γκέτο εγκληματικότητας και παρανομίας, ως μια μιαρή κόλαση στο κέντρο της πόλης. Μέσα από την βιβλιογραφική ιστορική έρευνα και τις διαζώσης αφηγήσεις που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια παρατήρησης στο πεδίο έρευνας συντίθεται το πολυδιάστατο τοπίο των ταυτοτήτων που διαμορφώνουν μοναδικά το Πεδίο του Άρεως στον ρου της ιστορίας.Τεκμήριο Η δημόσια διαπόμπευση των οροθετικών γυναικών : μια μελέτη της παραγωγικής διάστασης της εξουσίας σε πέντε (5) ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2013) Σιούλα-Γεωργουλέα, Ισμήνη Γ.; Χαλκιά, Αλεξάνδρα; Λυδάκη, Άννα Α.; Riboli, Diana; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΤο Μάιο του 2012 στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, γινόμαστε μάρτυρες ενός πρωτοφανούς κυνηγιού γυναικών. Ο πληθυσμός των εκδιδόμενων μεταναστριών ταυτίζεται με τον ιό του HIV, στιγματίζεται ως επικίνδυνος και αποκτά τον χαρακτηρισμό “υγειονομική βόμβα”. Ακολουθεί η σύλληψη και η προφυλάκιση 32 οροθετικών γυναικών για 1,5 χρόνο, μέχρι την οριστική τους αθώωση, ενώ παράλληλα οι φωτογραφίες, τα προσωπικά και ιατρικά τους στοιχεία δίνονται στη δημοσιότητα για την «προστασία» των αρσενικών πελατών τους και κατ’ επέκταση της «ελληνικής οικογένειας». Στα πλαίσια αυτής της εργασίας επιχειρούμε να μελετήσουμε τον τρόπο με τον οποίο συναρθρώνονται, στο εν λόγω παράδειγμα, τρία συστήματα εξουσίας: το φύλο, το έθνος και η σεξουαλικότητα. Η αναπαράσταση της αποπομπής των επικίνδυνων και μιασματικών σωμάτων δρα παραγωγικά, συγκροτώντας ένα συγκεκριμένο είδος έθνους (το καθαρό από ασθένειες, αλλά και από ξένα σώματα όπως εκείνα που συνιστούν οι μετανάστες) και συγκεκριμένα είδη έμφυλων και εθνικών υποκειμένων (εκείνα που εντάσσονται στην ελληνική, ετεροφυλόφιλη, πυρηνική οικογένεια). Η μέθοδος που ακολουθούμε για την μελέτη των εν λόγω αναπαραστάσεων είναι η κριτική ανάλυση λόγου και την εφαρμόζουμε στους κυρίαρχους λόγους που αρθρώθηκαν στον διαδικτυακό Τύπο, το διάστημα που οι συλλήψεις και οι προφυλακίσεις λάμβαναν χώρα (04-10/2012).Τεκμήριο Η διάδοση του ακροδεξιού λόγου στο σχολείο σε εποχή κρίσης: αν και πώς ενσωματώνεται στο λόγο των μαθητών(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μακαντάση, Άννα Κ.; Καντζάρα, Βασιλική; Riboli, Diana; Λυδάκη, Άννα Α.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΣτη συγκεκριμένη εργασία γίνεται απόπειρα να διερευνηθεί εάν, και πώς, διαδίδεται ο ακροδεξιός λόγος στο λόγο των μαθητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε περίοδο οικονομικής κρίσης (και συγκεκριμένα στην διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων). Αρχικά, επιχειρείται μία παρουσίαση των θεωρητικών προσεγγίσεων του εθνικισμού της δράσης του ελληνικού ακροδεξιού χώρου από το 1980 και έπειτα της σχέσης του σχολείου με τον εθνικισμό και την ακροδεξιά. Οι άξονες γύρω απ' τους οποίους γίνεται προσπάθεια να ανιχνευθεί ο ακροδεξιός λόγος στο λόγο των μαθητών/τριων είναι τα ιδανικά σε σχέση με την πατρίδα και τη θρησκεία, η στάση τους σε σχέση με τους μετανάστες, η εκδήλωση βίας στο λόγο τους, καθώς επίσης και η τοποθέτησή τους απέναντι στο κόμμα της Χρυσής Αυγής. Για την ανάλυση αυτή εξετάζονται οι απόψεις των μαθητών/τριων και των εκπαιδευτικών που αντλούνται από τις ημιδομημένες συνεντεύξεις που έχουν προηγηθεί μαζί τους, καθώς επίσης και με συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τους μαθητές μέσα σε σχολικά τμήματα. Τα πιο βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η παρούσα έρευνα αναφέρονται παρακάτω. Αυτό που σίγουρα μπορεί κανείς να ισχυριστεί είναι ότι οι μαθητές είναι ενήμεροι για τις πρακτικές και τις απόψεις της ακροδεξιάς ιδεολογίας. Εξ αυτού δεν συνεπάγεται όμως ότι η πλειοψηφία τις επικροτεί, τις ασπάζεται, ή τις ανέχεται. Από το δείγμα της παρούσας έρευνας [95 μαθητές], διαφαίνεται μια διαφοροποίηση. Μια κατηγορία μαθητών και μαθητριών είναι μέλη, μία άλλη επικροτεί τις θέσεις και τη δράση της Χρυσής Αυγής, μια άλλη ασπάζεται μόνο ορισμένες θέσεις, ενώ μια άλλη κρατά ξεκάθαρη θέση ενάντια στη Χρυσή Αυγή. Ένα επιπλέον βασικό συμπέρασμα της παρούσας έρευνας, είναι ότι ο ακροδεξιός λόγος βρίσκει απήχηση σε μία μεγάλη μερίδα των μαθητών, κυρίως σε ζητήματα που αφορούν στους μετανάστες. Ο λόγος των μαθητών και των μαθητριών είναι αρκετά ρατσιστικός και βρίθει από ξενοφοβικά αστεία. Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες που υποστηρίζουν με θέρμη τη Χρυσή Αυγή ή είναι μέλη της, αποτελούν μία μικρή μειοψηφία. Παρόλα αυτά, η αποδοχή ενός μέρους της ακροδεξιάς ιδεολογίας και της ρατσιστικής βίας που ασκείται από τη Χρυσή Αυγή, φαίνεται να υποστηρίζεται από την πλειοψηφία των μαθητών.Τεκμήριο Η εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης (σύνδρομο burnout) στο νοσηλευτικό προσωπικό: η περίπτωση του Γ.Ν.Α. ΚΑΤ(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Παπαλεξάνδρου, Ευστάθιος Α.; Οικονόμου, Χαράλαμπος; Λυδάκη, Άννα Α.; Riboli, Diana; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΗ ποσοτική έρευνα στους νοσηλευτές του νοσοκομείου ΚΑΤ βασίστηκε στο ερωτηματολόγιο της Maslach και είχε ως σκοπό να διαπιστώσει αν οι συγκεκριμένοι ερωτώμενοι εμφανίζουν συμπτώματα του Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης, γνωστό και ως Burnout Syndrome. Για την ανάλυση χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPPS 20 και έγιναν εκτενείς διμεταβλητές συσχετίσεις και χρήση συντελεστών συσχέτισης και στατιστικής σημαντικότητας. Αν και το δείγμα των 148 ερωτώμενων ήταν μικρό και η στατιστική ανάλυση δεν επιτρέπει τη γενίκευση, διαπιστώθηκε η δυναμική διείσδυση του Συνδρόμου και με τα τρία στοιχεία που όρισε η Maslach, τη συναισθηματική εξάντληση, την αποπροσωποποίηση και την αίσθηση μειωμένων προσωπικών επιτευγμάτων.Τεκμήριο Η κατασκευή της επαγγελματικής ταυτότητας και οι διαστάσεις του «καλού» εκπαιδευτικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα σήμερα(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2017) Τσικνάκου, Ελένη Ι.; Καντζάρα, Βασιλική; Riboli, Diana; Οικονόμου, Χαράλαμπος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΗ παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά την επαγγελματική ταυτότητα του Έλληνα εκπαιδευτικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, καθώς και τα χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις του «καλού» εκπαιδευτικού. Με τη μέθοδο της ποιοτικής έρευνας και βασισμένη στη θεωρία της συμβολικής διαντίδρασης επιχειρεί να αναδείξει τα στοιχεία της επαγγελματικής ταυτότητας που κατασκευάζει ο Έλληνας εκπαιδευτικός, όπως και την οπτική των μαθητών και των εκπαιδευτικών σχετικά με τις διαστάσεις του «καλού» εκπαιδευτικού. Εξερευνώντας θεωρητικές κοινωνιολογικές προσεγγίσεις καταγράφει αρχικά τους ευρύτερους μηχανισμούς και τα στάδια εξέλιξης μιας επαγγελματικής ταυτότητας, για να παρουσιαστούν στη συνέχεια οι ιδιαιτερότητες της επαγγελματικής ταυτότητας του Έλληνα εκπαιδευτικού. Η επαγγελματική ταυτότητα που κατασκευάζει ο Έλληνας εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα δημόσια και ιδιωτικά Λύκεια σχετίζεται με την ικανοποίηση από το επάγγελμα, τις πιέσεις που αισθάνεται ότι δέχεται, το φύλο, την ειδικότητα και το είδος του Λύκειου στο οποίο εργάζεται. Παρατηρείται ότι ο ίδιος θεωρεί τον ρόλο του υποβαθμισμένο. Παράλληλα, η παρούσα εργασία επιχειρεί να αναδείξει τα χαρακτηριστικά και ταυτόχρονα τις διαστάσεις ενός «καλού» εκπαιδευτικού. Η απόπειρα στρέφεται προς δύο κατευθύνσεις. Αρχικά, παρουσιάζεται η οπτική των μαθητών και στη συνέχεια η οπτική των εκπαιδευτικών αναφορικά με τον «καλό» εκπαιδευτικό. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις του «καλού» Έλληνα εκπαιδευτικού, αναφορικά με την προσωπικότητά του και σε σχέση με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία – τους μαθητές, τους γονείς των μαθητών, τους συναδέλφους και τη διεύθυνση των σχολείων. Τελικά, αναδεικνύεται ότι ο Έλληνας εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει μία πολύπλευρη και πολυδιάστατη ταυτότητα, που σχετίζεται με τις απαιτήσεις, τις ελπίδες και τις προσδοκίες για το ρόλο του, που εκφράζονται όχι μόνο από τις εμπλεκόμενες στην εκπαιδευτική διαδικασία πλευρές, αλλά και από τον ίδιο για τον εαυτό του.Τεκμήριο Η μαρξική κριτική της ουτοπίας και οι σύγχρονες προεκτάσεις της: θεωρητικές και κοινωνικές παράμετροι(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2014) Καραλή, Κλειώ Γ.; Χρύσης, Αλέξανδρος Α., 1958-; Καντζάρα, Βασιλική; Riboli, Diana; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΣτην παρούσα εργασία επιχειρείται η μελέτη της κριτικής που άσκησε ο Karl Marx (σε συνεργασία με τον Friedrich Engels) στην ουτοπία, και πιο συγκεκριμένα στις σκέψεις των ουτοπικών σοσιαλιστών, Charles Fourier, Robert Owen και Henri de Saint-Simon. Μέσα από τη μαρξική κριτική της ουτοπίας θεμελιώνεται ο επιστημονικός σοσιαλισμός και η μεθοδολογία του ιστορικού και διαλεκτικού υλισμού. Η έμφαση που δίνεται στον τρόπο παραγωγής, και στην οικονομία γενικότερα, οδηγεί στην κατανόηση της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο ως ιστορικό και ταυτόχρονα αναγκαίο, για την περαιτέρω ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, γεγονός. Επιπλέον, η πάλη των τάξεων αναδεικνύεται ως ο επαναστατικός μηχανισμός, σύμφωνα με τον οποίο η ανθρώπινη ιστορία εξελίσσεται οδηγώντας από την προϊστορία στην ιστορία της ανθρωπότητας. Έτσι, την ίδια στιγμή που η ουτοπία ταυτίζεται με το ανέφικτο, παραμένει ζωντανή η θέαση ενός καλύτερου κόσμου, μέσω και εξαιτίας ενός επιστημονικού στοχασμού επί των υλικών συνθηκών και της κοινωνικής πραγματικότητας. Αναγνωρίζεται πλέον ότι η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων έχει ξεπεράσει το κρίσιμο εκείνο όριο της ανεπάρκειας, επιτρέποντας, για πρώτη φορά, την εξασφάλιση της αξιοπρεπούς διαβίωσης για όλα τα μέλη του κοινωνικού συνόλου. Απαραίτητη προϋπόθεση για το πέρασμα στον παγκόσμιο κομμουνιστικό τόπο, όπως υποδεικνύει και η μαρξική κριτική της ουτοπίας σε μια λανθάνουσα επικοινωνία της με την εποχή μας, είναι η επαναστατική πράξη του προλεταριάτου, που ακόμη, όμως, εκκρεμεί.Τεκμήριο Η συμβολή της εκπαίδευσης στην αυτονόμηση των κοριτσιών Ρομά στην κοινότητα της Αγίας Βαρβάρας(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2023) Κόττη, Ευαγγελία Ι.; Καντζάρα, Βασιλική; Riboli, Diana; Παπακωνσταντίνου, Αντιγόνη-Άλμπα Π.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΗ ανά χείρας διπλωματική εργασία διερευνά τη συμβολή της εκπαίδευσης στην ενδυνάμωση και αυτονόμηση των μαθητριών Ρομά στην κοινότητα της Αγίας Βαρβάρας. Χρησιμοποιώντας την ποιοτική μέθοδο στα πλαίσια της Κοινωνιολογίας και υπό το πρίσμα του κριτικού φεμινισμού, επιχειρεί να αναδείξει το πως και σε ποιο βαθμό η εκπαίδευση των κοριτσιών Ρομά της έρευνας, συνέβαλε στην προσπάθειά τους να συγκροτήσουν τη δική τους, ατομική ταυτότητα και να διαγράψουν την προσωπική τους βιογραφική τροχιά. Η έρευνα κινείται προς δύο κατευθύνσεις, με βάση τις αφηγήσεις ζωής από δύο κορίτσια Ρομά και με ημιδομημένες συνεντεύξεις από εκπαιδευτικούς και υποστηρικτικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην κοινότητα. Στο πρώτο σκέλος της εργασίας καταγράφονται τα θετικά και αρνητικά βιώματα των κοριτσιών κατά τη φοίτησή τους, τον τρόπο που διαχειρίστηκαν το στίγμα της καταγωγής τους και τον ρόλο που έπαιξαν οι οικογένειές τους. Καταγράφονται επίσης, τα διλήμματα και οι δυσκολίες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν, όσον αφορά τις σπουδές τους και τις φιλοδοξίες τους, καθώς δεν συνάδουν με τον έμφυλο προσδιορισμό τους εντός της Ρόμικης κοινότητας. Στο δεύτερο σκέλος της έρευνας, οι συνεντεύξεις αναδεικνύουν τις αντιλήψεις εκπαιδευτικών και ειδικών για το πολιτισμικό και αξιακό σύστημα των Ρομά και τη σχέση τους με την εκπαίδευση. Τέλος, παρουσιάζονται οι προσπάθειες στήριξης των κοριτσιών από τους εκπαιδευτικούς και τους φορείς του διαπολιτισμικού προγράμματος. Τα συμπεράσματα κατέδειξαν τους λόγους που οδήγησαν τα κορίτσια να επιλέξουν τελείως αντίθετες πορείες, οι οποίοι σχετίζονται, τόσο με το διαφορετικό οικογενειακό πλαίσιο, όσο και με τη διαφορετική αντιμετώπισή τους από την εκπαιδευτική κοινότητα. Κοινός παρανομαστής και στις δύο περιπτώσεις, η ισχυρή επιρροή της πατριαρχικής κοινότητας των Ρομά που καταπνίγει την γυναικεία υποκειμενικότητα και τα δικαιώματά της.Τεκμήριο Οι αφηγήσεις της βίας στην εξέγερση του Δεκεμβρίου του 08(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2014) Δούλος, Παναγιώτης Γ.; Riboli, Diana; Χρύσης, Αλέξανδρος Α., 1958-; Χαλκιά, Αλεξάνδρα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΗ παρούσα εργασία εξετάζει πώς πτυχώνεται και διαμορφώνεται ως έννοια η βία την περίοδο της εξέγερσης του '08, μέσω των διάφορων αποφάνσεων που αποτυπώνονται για αυτήν την σημασία στον αστικό τύπο και σε ανεξάρτητα μέσα αντιπληροφόρησης, ποιες υποκειμενοποιήσεις παράγονται και ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο επιτελείται η βία ως στρατηγική στις δυο αφηγήσεις. Την αφήγηση της εξέγερσης και της αντιεξέγερσης. Αυτης που αρνείται το δικαίωμα του μονοπώλιου της βίας του κρατικού μηχανισμού και αυτής που το δικαιολογεί. Μια εξέταση που δεν μπορεί να μείνει μόνο στα αυστηρά πλαίσια της κοινωνιολογίας αλλά θα κινηθεί και σε άλλα μονοπάτια όπως αυτό της κοινωνικής ανθρωπολογίας.Τεκμήριο Περιβαλλοντικά ζητήματα και κοινωνικά κινήματα στην Κίνα(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2017) Παππάς, Αθανάσιος Β.; Μελετιάδης, Χάρης Ν., 1957-; Riboli, Diana; Κωνσταντοπούλου, Χριστιάνα, 1959-; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΗ μόλυνση της ατμόσφαιρας, η μόλυνση των υδάτων και η απερήμωση είναι μερικά από τα κυριότερα περιβαλλοντικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η σύγχρονη Κίνα. Είναι άμεσα και επιτακτικά, καθώς επηρεάζουν τις ζωές των κατοίκων σε ποίκιλους τομείς και μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στον θάνατο. Θέτουν επίσης ένα δυσοίωνο πλαίσιο για τις μελλοντικές γενιές, όχι μόνο της Κίνας αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας. Αυτή η εργασία αποτελεί μια γενική επισκόπηση για τα πολιτισμικά αίτια γένεσης και διατηρήσης αυτών των προβλημάτων, καθώς για τα κινήματα που δημιουργήθηκαν για την αντιμετώπισή τους. Μετά από μια συνοπτική παρουσίαση αυτών των κινημάτων, των κυριότερων περιβαλλοντικών ζητημάτων στην επικράτεια της Κίνας και τις πολιτικές αντιμετώπισής τους από το κράτος, προχωρά σε ιστορικές συγκρίσεις και διερευνά την αντίληψη για την σχέση ανθρώπου-φύσης ανά τους αιώνες στην Κίνα και κατά πόσο αυτή είναι διαφορετική από την δυτική παράδοση αυτής της αντίληψης. Διερευνά επίσης την πορεία του υπερκαταναλωτισμού, ο οποίος βρισκόταν κάτω από συστηματικό έλεγχο, πολιτισμικό και κρατικό, στην Αυτοκρατορική και Μαοϊκή Κίνα. Θεωρεί τον υπερκαταναλωτισμό και τις ανθρωποκεντρικές αναπαραστάσεις για τη φύση τα σημαντικότερα αίτια των σύγχρονων ανθρωπογενών περιβαλλοντικών προβλημάτων, τα οποία συνυπάρχουν τις τελευταίες δεκαετίες στην Κίνα, για πρώτη φορά στην ιστορία της.Τεκμήριο Το τελετουργικό στοιχείο του θεάτρου στην Αθήνα σήμερα(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2016) Κουρούμπαλης, Δημήτρης Μ.; Λυδάκη, Άννα Α.; Κοτέα, Μαριάνθη Γ.; Riboli, Diana; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΤο 2015-2016 έγινε ποιοτική έρευνα με ημιδομημένες συνεντεύξεις σε θεατρικούς δημιουργούς για να εξετασθεί η σχέση θεάτρου και τελετουργίας στο παρόν της Αθήνας με την υπερμεγέθη θεατρική παραγωγή. Επτά αναγνωρισμένοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες ανέλυσαν τη σχέση θεάτρου και τελετουργίας. Από τις συνεντεύξεις προέκυψαν βασικές έννοιες (κάθαρση, θεραπεία, θυσία, αποτελεσματικότητα, πίστη, διαβατήρια τελετουργία, δέσμευση, γνώση, έκπληξη, φόρμα, ηθική) οι οποίες αναλύθηκαν και οδήγησαν σε συμπεράσματα με τη μέθοδο της θεμελιωμένης θεωρίας. Η εργασία περιλαμβάνει ενδελεχή θεωρητική ανάλυση της σχέσης θεάτρου και τελετουργίας με εκτενείς βιβλιογραφικές αναφορές καθώς και ποσοτική περιγραφή της θεατρικής πραγματικότητας στην Αθήνα τις χρονιές 2014 έως 2016. Αναδεικνύεται η αδιάρρηκτη σχέση του θεάτρου με την τελετουργία και η απουσία της τελετουργίας από το σύγχρονο τρόπο ζωής.