Μεταπτυχιακές εργασίες

Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://beta-pandemos.panteion.gr/handle/123456789/25

Νέα

Αυτή είναι η συλλογή από το παλιό σύστημα με ID:cid:14

Περιηγούμαι

Πρόσφατες Υποβολές

Τώρα δείχνει 1 - 20 από 1002
  • Τεκμήριο
    Χρηματοοικονομική ανάλυση και αξιολόγηση του κινδύνου πτώχευσης σε περίοδο κρίσης: η περίπτωση του κλάδου της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μαρκέτου, Χριστίνα Σ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του κλάδου της φαρμακοβιομηχανίας στο Α.Ε.Π. της Ελλάδας και στην απασχόληση επί σειρά ετών, η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στην ανάλυση της χρηματοοικονομικής θέσης του κλάδου και στην αξιολόγηση της πιθανότητας πτώχευσης σε περίοδο κρίσης. Για τους σκοπούς της χρηματοοικονομικής ανάλυσης, συλλέχθηκαν οι οικονομικές καταστάσεις ενός δείγματος 47 εταιρειών (“Α.Ε.” και “Ε.Π.Ε.”) για την πενταετία 2009-2013, για τις οποίες υπολογίσθηκαν και ερμηνεύτηκαν δείκτες δραστηριότητας, ρευστότητας, μόχλευσης, αποδοτικότητας και κερδοφορίας. Η μέση αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος ανήλθε στο 71,38%. Η αξιολόγηση του κινδύνου πτώχευσης διεξήχθη και μετρήθηκε με τη χρήση του υποδείγματος Z-score του Altman. Η έρευνα αναδεικνύει τις επιπτώσεις της βαθιάς οικονομικής κρίσης στην χρηματοοικονομική κατάσταση του κλάδου της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας και κατατάσσει το 42%-44% αυτών στην επικίνδυνη ζώνη για δυο διαδοχικά έτη (2012 και 2013).
  • Τεκμήριο
    Αξιολόγηση της προβλεπτικής ικανότητας χρηματοοικονομικών εργαλείων ανάλυσης κατά την περίοδο της ύφεσης (2008-2014): η περίπτωση των εισηγμένων στο Χ.Α.Α. εταιριών του κλάδου τροφίμων
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Αλεξίου, Ιωάννα Α.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Με την παρούσα εργασία, εστιάζουμε στην προσπάθεια να διερευνήσουμε και να αξιολογήσουμε την προβλεπτική ικανότητα των χρηματοοικονομικών εργαλείων ανάλυσης ή αλλιώς χρηματοοικονομικών δεικτών να προβλέπουν σε βραχυχρόνιο διάστημα τα μελλοντικά κέρδη προ φόρων των επιλεγμένων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών επιχειρήσεων του κλάδου των τροφίμων όπως αυτός περιγράφεται στην επίσημη σελίδα του Χρηματιστηρίου. Κατά την εξέταση των μονομεταβλητών γραμμικών υποδειγμάτων αρκετοί από τους εξεταζόμενους δείκτες παρουσίασαν στατιστικά σημαντική ερμηνευτική ικανότητα πρόβλεψης των μελλοντικών κερδών και ίδιας κατεύθυνσης συσχέτιση με τα μελλοντικά κέρδη για το μεγαλύτερο μέρος των υπό εξέταση εταιριών. Παρατηρήθηκε ότι οι μεταβλητές που κατά την περιγραφική ανάλυση των δεδομένων μας παρουσίασαν χαρακτηριστικά κανονικότητας στην κατανομή τους, φάνηκε να παρουσιάζουν εντονότερα προβλεπτικά χαρακτηριστικά στην συνέχεια. Κατά την σύνθεση των μεταβλητών σε πολυμεταβλητά γραμμικά υποδείγματα, όλες ανεξαρτήτως οι μεταβλητές που μεμονωμένα παρουσίασαν ερμηνευτική ικανότητα των μελλοντικών κερδών , έδειξαν είτε να παρουσιάζουν αισθητά μειωμένα προβλεπτικά χαρακτηριστικά, δηλαδή να παρουσιάζουν στατιστικά σημαντική ερμηνευτική ικανότητα σε μεγαλύτερο διάστημα εμπιστοσύνης, είτε να χάνουν την στατιστική τους σημαντικότητα.
  • Τεκμήριο
    Κανονιστική συμμόρφωση χρηματιστηριακών εταιρειών: έμφαση στο «ξέπλυμα» και στο ρόλο της επιτροπής κεφαλαιαγοράς
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μήτρου, Δήμητρα Θ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Αποστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια ερευνητική προσπάθεια ανάλυσης του φαινομένου νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες μέσω του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Πιο συγκεκριμένα εστιάζει στο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο για την καταπολέμηση του φαινομένου σε εθνικό και δισθενές επίπεδο. Επιπροσθέτως εξετάζει το ρόλο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στην πάταξη του φαινομένου. Τέλος, αναλύει πιθανούς παράγοντες που σχετίζονται με το ξέπλυμα με σκοπό την ανεύρεση συνάρτησης πρόβλεψης / μέτρησης του «ξεπλύματος».
  • Τεκμήριο
    Εκτίμηση επίδρασης πρώτης εφαρμογής ΔΛΠ σε εισηγμένες στο ΧΑΑ εταιρίες: η περίπτωση κατασκευαστικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Ραπτόπουλος, Αλέξανδρος Ι.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι η κριτική διερεύνηση των επιπτώσεων από την εφαρμογή των Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) στην ιστορική χρηματοοικονομική πληροφόρηση, που παρέχεται από τις οικονομικές καταστάσεις των Βιομηχανικών και Κατασκευαστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Με την εργασία αυτή επιχειρείται να μελετηθούν και να αναλυθούν οι επιπτώσεις των διαφορών μεταξύ των Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς και των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ), στην παραγόμενη από τις οικονομικές καταστάσεις χρηματοοικονομική πληροφόρηση. Ως έτος αναφοράς επιλέχθηκε το 2005, οπότε και έλαβε χώρα η πρώτη εφαρμογή των ΔΠΧΑ από τις οντότητες δημοσίου συμφέροντος (εταιρείες με εισηγμένους μετοχικούς τίτλους στο Χρηματιστήριο Αθηνών) στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα οικονομικά στοιχεία που εξετάσθηκαν αφορούν στο έτος 2004. Το έτος αυτό αποτελεί ορόσημο, εφόσον τότε συντάχθηκαν για τελευταία φορά, από τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείες, οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τα ΕΛΠ. Στο παρόν πόνημα η χρηματοοικονομική πληροφόρηση εξετάζεται σε επίπεδο επιλεγμένων χρηματοοικονομικών αριθμοδεικτών, προκειμένου να δοθεί ειδική βαρύτητα όχι μόνο στη χρηματοοικονομική πληροφόρηση που παράγεται από τις οικονομικές καταστάσεις, αλλά και στην σύνθεσή της για την λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων. Για τους σκοπούς της παρούσης ο όρος «οικονομικές καταστάσεις» αφορά στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις των ομίλων εταιρειών Κατασκευαστικών και Βιομηχανικών επιχειρήσεων. Ατομικές οικονομικές καταστάσεις χρησιμοποιήθηκαν μόνο στις περιπτώσεις που δεν συντάσσονται ενοποιημένες, λόγω μη ύπαρξης ομίλου εταιρειών. Στα πρώτα τρία μέρη και το πέμπτο της παρούσης διενεργείται μία θεωρητική προσέγγιση της μεθοδολογίας της λογιστικής και της χρηματοοικονομικής ανάλυσης των οικονομικών καταστάσεων. Στο τέταρτο μέρος, καταγράφονται οι βασικότερες διαφορές μεταξύ των Διεθνών και Ελληνικών λογιστικών προτύπων και αρχών. Σκοπός του τέταρτου μέρους είναι να διαμορφωθεί το θεωρητικό πλαίσιο – πλατφόρμα της κριτικής διερεύνησης των αποτελεσμάτων της ανάλυσης που εκπονείται και περιγράφεται στο έκτο και τελευταίο μέρος.
  • Τεκμήριο
    Η καταπολέμηση της απάτης στις τράπεζες
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Κουλεντιανού, Μαρία Δ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Μπέσιλα-Μακρίδη, Ελισάβετ; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Όπως είναι ευρέως γνωστό, οι Τράπεζες αποτελούν τη στήριξη της ανάπτυξης της οικονομίας. Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό, να προλαμβάνουν και να καταπολεμούν τα φαινόμενα διάπραξης απάτης, ώστε να υπάρχουν λιγότερες περιπτώσεις διαφθοράς, με απώτερο στόχο μία πιο υγιή οικονομία αλλά και προς το κοινωνικό όφελος όλων. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας, είναι να μελετήσει κατά πόσο τα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα που έχουν αναπτύξει και εφαρμόσει σωστά τους κανόνες και τις αρχές του Εσωτερικού Ελέγχου, της Εταιρικής Διακυβέρνησης, Κώδικες Ηθικής, Κώδικες Δεοντολογίας καθώς και τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα, έχουν λιγότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν φαινόμενα απάτης. Η εν λόγω εργασία χωρίζεται σε δύο κύρια μέρη. Στο πρώτο μέρος πραγματοποιείται η απαραίτητη βιβλιογραφική επισκόπηση και απαρτίζεται από πέντε κεφάλαια. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η έρευνα που διενεργήθηκε στις Ελληνικές Τράπεζες με τα αποτελέσματά της, τα συμπεράσματα, τους περιορισμούς της έρευνας καθώς και τις προτάσεις για περαιτέρω μελέτη του φαινομένου. Αναλυτικότερα, το πρώτο μέρος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι θεωρητικό και γίνεται αναφορά στην υπάρχουσα νομοθεσία που διέπει τα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και συγκεκριμένα τις Τράπεζες. Παρουσιάζεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση για τον Εσωτερικό Έλεγχο, τα συστήματα Εσωτερικού Ελέγχου, τη Διαχείριση Κινδύνων, την Κανονιστική Συμμόρφωση, τα πληροφοριακά συστήματα Εσωτερικού Ελέγχου, την Εταιρική Διακυβέρνηση, την απάτη, παράγοντες που οδηγούν στην απάτη, προσεγγίσεις στην πρόληψη της απάτης και κάποιες περιπτώσεις Τραπεζικής Απάτης. Το δεύτερο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει την έρευνα μαζί με τα αποτελέσματά της και τα συμπεράσματα επ' αυτών. Συγκεκριμένα, στο δεύτερο μέρος περιλαμβάνονται τα ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας έρευνας, τη μεθοδολογία της, τον πληθυσμό του ενδιαφέροντος, το υπό εξέταση δείγμα, το όργανο μέτρησης και τη μέθοδο χορήγησης καθώς και το ερωτηματολόγιο με τη δομή του .Επίσης, περιλαμβάνεται η επεξεργασία των δεδομένων, η χρονική διάρκεια της έρευνας και η ανάλυσή τους με τη χρήση του Microsoft Excel και διαγραμμάτων. Επιπροσθέτως, παρουσιάζεται το ποσοστό ανταπόκρισης του δείγματος, καθώς και τα αποτελέσματα. Καταληκτικά, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και η συζήτηση επ' αυτών, οι περιορισμοί της έρευνας και οι προτάσεις για περαιτέρω μελέτη του φαινομένου αυτού καθ' αυτού, αλλά και των λοιπών παραγόντων που σχετίζονται μαζί του.
  • Τεκμήριο
    Η συμβολή του εσωτερικού ελέγχου στη διοίκηση των επιχειρήσεων: η περίπτωση δύο κατασκευαστικών εταιρειών
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μπαγουρδή, Ξακουστή-Ιωάννα Ι.; Φίλος, Γιάννης Λ; Μπέσιλα-Βήκα, Ευρυδίκη; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Στη σημερινή πραγματικότητα η οποία χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα και συνεχείς αλλαγές, γίνεται μία προσπάθεια ανάδειξης και ανάλυσης του εσωτερικού ελέγχου καθώς και της σημασίας που μπορεί να διαδραματίσει στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς. Αναλυτικότερα, εστιάσαμε στον κλάδο των κατασκευαστικών εταιρειών που επλήγησαν σημαντικά από την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και έγινε προσπάθεια να τονιστεί η συνεισφορά και ο ρόλος του εσωτερικού ελέγχου σε αυτές. Η εργασία επικεντρώθηκε στη μελέτη περιπτώσεων δύο μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών γνωστές τόσο στο εξωτερικό όσο και στην εγχώρια αγορά και δόθηκε έμφαση στον ρόλο που διαδραματίζει ο εσωτερικός έλεγχος σε αυτές και κατά πόσο η οικονομική κρίση μπορεί να ενισχύσει ή μη τον ρόλο του εσωτερικού ελέγχου. Τέλος, στοχευμένα εξετάσαμε (α) τη συμβολή του εσωτερικού ελέγχου στην καταπολέμηση της απάτης και της διαφθοράς, φαινόμενα τα οποία στην περίοδο οικονομικής κρίσης που διανύουμε κάνουν όλο και περισσότερο εμφανή την παρουσία τους, και (β) σε ποιο βαθμό ο εσωτερικός έλεγχος μπορεί να τα εξαλείψει, ή τουλάχιστον να τα μειώσει.
  • Τεκμήριο
    Κίνδυνος και απόδοση αμοιβαίων κεφαλαίων: μελέτη 3 περιπτώσεων Α/Κ περιόδου 2010-2015.
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Δραγάτης, Σταύρος Μ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία έχει ως στόχο την παράθεση εδραιωμένων θεωριών της παραδοσιακής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, οι οποίες σε συνδυασμό με παρουσίαση στοχευμένων παραδειγμάτων και εμπεριστατωμένων μελετών θα συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του τομέα της διαχείρισης κινδύνων, σε ένα σχετικά νέο προϊόν όπως είναι αυτό των Αμοιβαίων Κεφαλαίων. Στα πλαίσιο λοιπόν του παραπάνω στόχου γίνεται αναφορά σε κριτήρια, μεθόδους και εργαλεία αξιολόγησης των επενδύσεων στα Αμοιβαία Κεφάλαια. Επίσης παρουσιάζονται τα δομικά στοιχεία των Α/Κ, αναλύονται κάποια από τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους ενώ τέλος παρουσιάζονται διάφορα είδη θεωριών (από κλασσικές ως σύγχρονες) για την αξιολόγηση των Α/Κ ως προς την απόδοση και τον κίνδυνο που διατρέχουν.
  • Τεκμήριο
    Φορολογικό ποινολόγιο Ν.4174/2013: συγκριτικές διαφορές με την προγενέστερη νομoθεσία Ν.2523/1997- προτάσεις βελτίωσης
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Καλαφατάκη, Κωνσταντίνα Π.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η διπλωματική εργασία πραγματεύεται το νέο Φορολογικό Ποινολόγιο (Ν.4174/2013) και τις διαφορές που αυτό επέφερε σε σύγκριση με το προγενέστερο Φορολογικό Ποινολόγιο Ν.2523/1997. Συγκεκριμένα, αναλύονται τα άρθρα 53, 54, 55, 56, 58, 59, 60, 63 και οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 66 του Ν.4174/2013. Για κάθε καταλογισθείσα παράβαση (ανά παράγραφο και ανά άρθρο) παρουσιάζονται εκτενή παραδείγματα με διαγράμματα και πίνακες που αφορούν στις επιβαλλόμενες κυρώσεις τόσο επί ισχύος του Ν. 2523/1997, όσο και επί ισχύος Ν. 4174/2013. Επίσης, παρουσιάζεται πίνακας με τις νέες παραβάσεις του Ν. 4174/2013 καθώς και πίνακας με τις κυριότερες παραβάσεις του Ν. 2523/1997 που καταργήθηκαν από την έναρξη ισχύος του νέου Φορολογικού Ποινολογίου. Στα πλαίσια εκπόνησης της παρούσας διπλωματικής εργασίας διενεργήθηκε έρευνα (ερωτηματολόγιο), σχετική με τις νέες ισχύουσες διατάξεις και τις μεταβολές που επήλθαν στο φορολογικό καθεστώς της χώρας μετά την έκδοση του Ν. 4174/2013. Τα αποτελέσματα της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν προκειμένου να προταθούν μέτρα - επιμέρους τροποποιήσεις επί των νέων διατάξεων και να διαπιστωθεί εάν ο νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών τελεί σε άμεση συνάρτηση με την επικράτηση ενός αποτελεσματικότερου Φορολογικού Ποινολογίου (σε σύγκριση με τον παλαιότερο Ν. 2523/1997). Βασική αρχή και σημείο αναφοράς σε κάθε φορολογικό νομοθέτημα, οφείλει να είναι η αύξηση των δημοσίων εσόδων μέσω ενός δίκαιου και κοινωνικά αποδεκτού φορολογικού συστήματος.
  • Τεκμήριο
    Τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα (Ν.4308/2014): εμπειρική έρευνα επί των μεταρρυθμίσεων που εισάγονται - μελέτη των επιδράσεων από τις τροποποιήσεις στο προσάρτημα
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Ζερβακάκη, Μαίρη Δ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα και αποτέλεσμα της οποίας είναι η δραματική κρίση χρέους που βιώνει τα τελευταία χρόνια, έχει επιφέρει σημαντικές μεταβολές και ανακατατάξεις σε όλα σχεδόν τα επίπεδα της οικονομικής ζωής. Η νέα αυτή πραγματικότητα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν ουσιαστικά καταργηθεί τα σύνορα στις διεθνείς συναλλαγές κεφαλαίου και αγαθών έχουν επιφέρει σημαντικές μεταβολές σε όλα σχεδόν τα επίπεδα της οικονομικής ζωής. Οι επιχειρήσεις πλέον αναζητούν κεφάλαια και επενδυτές μέσα από αυτό το διεθνοποιημένο περιβάλλον, ενώ αντίστοιχα οι επενδυτές αναζητούν επικερδείς και ασφαλείς επενδύσεις προκειμένου να τοποθετήσουν τα κεφάλαια τους. Με βάση το οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί η ανάγκη για υιοθέτηση κοινών λογιστικών κανόνων και αρχών για την συγκρισιμότητα των οικονομικών καταστάσεων διεθνώς έγινε πιο έντονη από ποτέ. Δεδομένου ότι τα Δ.Λ.Π. απαιτούν υψηλό επίπεδο λογιστικής οργάνωσης, κατέστη φανερό ότι δεν θα μπορούσαν να εφαρμοστούν πλήρως από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Για αυτό το λόγο η Ε.Ε. ήδη με την οδηγία 2013/34 έδωσε την ευχέρεια στα κράτη-μέλη να προσαρμόσουν τις γενικές κατευθύνσεις στις ειδικές οικονομικές και επιχειρηματικές συνθήκες της κάθε χώρας. Η Ελλάδα είναι μικρή για να ξοδεύει πόρους στη διατήρηση λογιστικών αρχών και κανόνων, ειδικά σε ένα παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον που έχει όλο και περισσότερο αυξανόμενες ανάγκες λογιστικής επικοινωνίας. Ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο λογιστικό πλαίσιο ελάχιστα αφορά το σχέδιο λογαριασμών, αλλά τους λογιστικούς κανόνες αναγνώρισης και επιμέτρησης καθώς και σύγχρονα υποδείγματα λογιστικών καταστάσεων (παράρτημα Β). Ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, η Ελλάδα πλέον εφαρμόζει τις ευρωπαϊκές οδηγίες εγκαταλείποντας τους εγχώριους λογιστικούς αυτοσχεδιασμούς. Μέχρι σήμερα μία επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους έπρεπε να εφαρμόζει ταυτόχρονα το Ε.Γ.Λ.Σ., τον Κ.Φ.Α.Σ. Ο νόμος 4308/2014 Ε.Λ.Π. δημιουργεί ομαλή διαβάθμιση των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων ανάλογα με το μέγεθός τους, με κλιμακούμενες απαιτήσεις για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις (αρχή think small first). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το Ε.Γ.Λ.Σ. θεωρήθηκε ξεπερασμένο καθώς η Ελλάδα είχε δημιουργήσει λογιστικούς και φορολογικούς κανόνες τήρησης βιβλίων που ήταν μοναδικοί παγκοσμίως και σταδιακά οι οικονομικές καταστάσεις των Ελληνικών επιχειρήσεων θεωρήθηκε αναγκαίο να καταρτιστούν βάσει των διεθνών κανόνων στηριζόμενες στον κανόνα της ουσίας πάνω από τον τύπο. Ο Ν. 4308/2014 «Ελληνικά λογιστικά πρότυπα, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις» με την εφαρμογή του από 01/01/2015 έρχεται και αλλάζει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό τους λογιστικούς κανόνες, αλλά και τις διαδικασίες με τις οποίες πραγματοποιούνται οι συναλλαγές μεταξύ των εταιρειών. Με το νόμο αυτό ενσωματώνεται στο Ελληνικό δίκαιο το λογιστικό σκέλος της νέας κωδικοποιημένης Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2013/34, καθώς επίσης και οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Με τον Ν.4308/2014 εισήχθη ένα νέο λογιστικό-ρυθμιστικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις και λοιπές υποκείμενες οντότητες, τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (Ε.Λ.Π.). Με την εισαγωγή των Ε.Λ.Π. περιλαμβάνεται σε ένα ενιαίο νομοθέτημα τόσο ο τρόπος τήρησης των βιβλίων και έκδοσης των στοιχείων, όσο και η διατύπωση γενικώς αποδεκτών λογιστικών κανόνων για τις επιχειρήσεις. Με υπόβαθρο σκέψεων όλα τα παραπάνω, στη μελέτη αυτή επιχειρείται να καταδειχτούν οι μεταρρυθμίσεις και οι καινοτομίες που εισάγονται με την εφαρμογή των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (Ε.Λ.Π.), αλλά και να διερευνηθούν - καταγραφούν οι απόψεις για την ωφέλεια και τη χρησιμότητα που προσδοκάται να έχουν οι επιχειρήσεις και οι χρήστες των οικονομικών καταστάσεων. Σημαντικό εργαλείο στην συγκεκριμένη εργασία αποτελούν οι δύο εμπειρικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν. Στην πρώτη αρχικά ερευνήθηκε η συμμόρφωση των εταιρειών με τις απαιτήσεις γνωστοποιήσεων που προβλέπονταν από τον Κ.Ν. 2190/1920 και ακολούθως οι διαφορές στην απαιτούμενη από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (Ε.Λ.Π.) πληροφόρηση σε σχέση με τις προϊσχύουσες διατάξεις (Κ.Ν. 2190/1920). Στόχος της δεύτερης έρευνας η οποία διενεργήθηκε μέσω ερωτηματολόγιου, αποτέλεσε η αποτύπωση των απόψεων των χρηστών για τις ωφέλειες, που ενδεχομένως θα υπάρξουν από την υιοθέτηση των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (Ε.Λ.Π.) και τον βαθμό ετοιμότητας των εμπλεκομένων φορέων για την εφαρμογή τους. Η εφαρμογή των Ε.Λ.Π. μπορεί να αποτελέσει ένα ουσιαστικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους για αναζήτηση ευκαιριών τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η αλλαγή αυτή δεν αρκεί από μόνη της ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, να προσελκύσουμε ως χώρα ξένες επενδύσεις και να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης. Αποτελεί, όμως, ένα σημαντικό βήμα προς τον εξορθολογισμό των λογιστικών κανόνων που σε συνδυασμό με ένα σταθερό και κατανοητό φορολογικό σύστημα θα μπορούσαν να συνδράμουν στην τόνωση της επιχειρηματικότητας και την ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας.
  • Τεκμήριο
    Συμβάσεις παραχώρησης: εκτίμηση αποτίμησης με βάση το λογιστικό πλαίσιο
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Παρισιάδης, Σπυρίδων Δ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ. -; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η εμπειρία της Ελληνικής και Διεθνούς πραγματικότητας έχει αποδείξει ότι η διοργάνωση αμιγώς Δημόσιων έργων υποδομής μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι. Τις τελευταίες δεκαετίες γίνεται όλο και πιο έντονο το φαινόμενο να κατασκευάζονται τα δημόσια έργα με την σύμπραξη φορέων του Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση του λογιστικού κυκλώματος των εταιρειών ειδικού σκοπού που συστήνονται με σκοπό την κατασκευή, παραχώρηση και εκμετάλλευση μεγάλων έργων υποδομής με την συνεργασία φορέων του Δημοσίου. Τα στοιχεία που αντλήθηκαν για την εκπόνηση της διπλωματικής μου εργασίας προέρχονται από ξένα επιστημονικά άρθρα, ηλεκτρονικά και έντυπα βιβλία, νόμους, λογιστικούς κανόνες και άλλες αναφορές που βρήκα στο διαδίκτυο. Όλα οι πηγές συνδυάζονται με προσωπικές απόψεις, παραδείγματα και συμπεράσματα. Η παρούσα διπλωματική εργασία αναλύεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος περιγράφονται οι βασικές έννοιες που πραγματεύεται η παρούσα διπλωματική εργασία, στο δεύτερο μέρος αναλύονται οι λογιστικοί κανόνες παρακολούθησης των εταιρειών ειδικού σκοπού που ασχολούνται με την κατασκευή και εκμετάλλευση αυτών των έργων και στο τρίτο μέρος γίνεται ερευνητική προσέγγιση. Αναλυτικά, το πρώτο μέρος της εργασίας αποτελείται από 6 υποενότητες στις οποίες αναλύονται οι έννοιες που σχετίζονται με τις συμβάσεις παραχώρησης και του project finance. Επιπλέον, αναλύεται η ροή κατασκευής και χρηματοδότησης αυτών των έργων, οι ρίζες αυτής της τεχνικής, καθώς και η εξέλιξη της στην Ελληνική πραγματικότητα. Το δεύτερο μέρος της εργασίας αποτελείται από 11 ενότητες, στις οποίες αναλύονται οι λογιστικοί κανόνες που διέπουν τις επιχειρήσεις ειδικού σκοπού (SPV). Δηλαδή, αναλύεται η Διερμηνεία 12 που αναφέρεται στις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς και τα λογιστικά πρότυπα που σχετίζονται με αυτή, όπως αυτό των εσόδων, της επιμέτρησης των περιουσιακών στοιχείων, της αναγνώρισης μελλοντικών υποχρεώσεων και κινδύνων και των γνωστοποιήσεων που πρέπει να γίνονται στις οικονομικές καταστάσεις. Στην τρίτη και τελευταία ενότητα γίνεται μια πρακτική προσέγγιση της εύρεσης της εύλογης αξίας της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ μέσω της προεξόφλησης των ελεύθερων μελλοντικών ταμειακών ροών.
  • Τεκμήριο
    Φορολόγηση εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα: αξιολόγηση των επιπτώσεων από την εφαρμογή του Ν.4172/2013
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μαυροδήμος, Φίλιππας Γ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως κύριο στόχο, μέσα από μια ενδελεχή ανάλυση των ισχυουσών διατάξεων για την φορολόγηση του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα και την σύγκριση με τις προϊσχύουσες διατάξεις, να εστιάσει στην αξιολόγηση των επιπτώσεων από την εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Νόμος 4172/2013) ο οποίος ισχύει για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 01/01/2014. Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας γίνεται μια γενική επισκόπηση των μορφών με τις οποίες μπορεί να ασκηθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα καθώς και του νέου λογιστικού πλαισίου μετά την ψήφιση του Νόμου 4308/2014 περί Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε βασίστηκε αρχικά στην λεπτομερή ανάλυση των διατάξεων του νόμου και των ερμηνευτικών εγκυκλίων καθώς και στην βιβλιογραφική επισκόπηση όπου αναπτύχθηκαν όλες οι διατάξεις που ισχύουν για την φορολόγηση του εισοδήματος που προκύπτει από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας. Παράλληλα με τις ισχύουσες διατάξεις επιχειρείται και η ανάλυση των προισχυουσών διατάξεων για την φορολόγηση της συγκεκριμένης κατηγορίας εισοδήματος για το οικονομικό 2013 και 2014 (χρήσεις 2012 και 2013) κατά τις οποίες είχε εφαρμογή ο προηγούμενος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (Νόμος υπ’ αριθ. 2238/1994). Ακολούθως παρουσιάζεται μια επιγραμματική ανάλυση των φορολογικών συστημάτων σε τέσσερις άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Κύπρος, Βουλγαρία, Ισπανία και Σουηδία) με εστίαση σε όσα ισχύουν σχετικά με την φορολογία των επιχειρήσεων. Στην συνέχεια ακολουθεί σύγκριση με την χρήση ενδεικτικών πρακτικών παραδειγμάτων φορολόγησης για το εισόδημα που προκύπτει από ατομική, προσωπική και κεφαλαιουχική επιχείρηση για το φορολογικό έτος 2014 καθώς και για το οικονομικό 2013 (χρήση 2012). Στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας διενεργήθηκε έρευνα με την χρήση ερωτηματολογίου με σκοπό να καταγραφεί η άποψη των ερωτώμενων για τις αλλαγές που προέκυψαν από την εφαρμογή του νέου Κ.Φ.Ε. τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάζονται αναλυτικά στο έβδομο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας. Έπειτα από τα ανωτέρω προέκυψαν οι τελικές διαπιστώσεις αναφορικά με το θέμα που πραγματεύεται η παρούσα εργασία ενώ παράλληλα, και σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της διεξαχθείσας έρευνας, επιχειρείται η παράθεση κάποιων προτάσεων σχετικά με την εφαρμογή των νέων διατάξεων.
  • Τεκμήριο
    Φορολογικό πιστοποιητικό: διερεύνηση επιπτώσεων-η περίπτωση Ελληνικής Εταιρείας Παροχής Υπηρεσιών
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Σιψής, Κωνσταντίνος Ν.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση και η εμπειρική μελέτη περίπτωσης (case study) αναφορικά με την έκδοση του «Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού» μέσω πραγματικών οικονομικών στοιχείων μιας μη εισηγμένης ελληνικής εταιρείας. Τα οικονομικά στοιχεία θα αφορούν τις χρήσεις 2013 και 2014 και θα καταγραφούν οι αλλαγές που επήλθαν στις διατάξεις του ν. 2238/1994 (ΠΟΛ. 1159/2013) από τις αντίστοιχες διατάξεις του ν. 4172/2013 (ΠΟΛ. 1124/2015), αντίστοιχα. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι ο ν. 2238/1994 ίσχυσε μέχρι και τη χρήση 2013 (οικονομικό έτος 2014) και από τη χρήση 2014 (που τώρα αποκαλείται φορολογικό έτος) ισχύουν οι διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013). Φορολογικό Πιστοποιητικό Με τις διατάξεις των ν. 2190/1920 (για τις Α.Ε.) και ν. 3190/1955 (για τις Ε.Π.Ε.) οι εταιρείες ελέγχονται υποχρεωτικά από Νόμιμους Ελεγκτές. Παράλληλα, με τις διατάξεις του ν. 3842/2010, καθιερώθηκε και η έκδοση του Ετήσιου Φορολογικό Πιστοποιητικό στην χώρα μας από τους Ορκωτούς Ελεγκτές - Ελεγκτικά Γραφεία. Το Φορολογικό Πιστοποιητικό είναι η πρώτη προσπάθεια ανάθεσης του φορολογικού ελέγχου από τις φορολογικές αρχές σε ιδιώτες και αποτελεί έναν αποτελεσματικό μηχανισμό ελέγχου των πεπραγμένων των Α.Ε. και των Ε.Π.Ε., καθότι η συνεπακόλουθη ευθύνη των ίδιων των ελεγκτών σε περίπτωση ανακρίβειάς του, φαίνεται να έχει οδηγήσει τις εμπλεκόμενες εταιρείες σε ειλικρινέστερες δηλώσεις. Το Φορολογικό Πιστοποιητικό διακρίνεται σε δύο τμήματα, την ''Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης'' (Παράρτημα Ι) και στο ''Προσάρτημα των Αναλυτικών Πληροφοριακών Στοιχείων'' (Παράρτημα ΙΙ), ενώ τα φορολογικά αντικείμενα που θα ελεγχθούν αποτελούν το Πρόγραμμα Ελέγχου (Παράρτημα ΙΙΙ). Το Πρόγραμμα Ελέγχου εξετάζει συγκεκριμένα φορολογικά αντικείμενα, όπως την Φορολογία Εισοδήματος, τον ΦΠΑ, τους Παρακρατηθέντες Φόρους, τα Τέλη Χαρτοσήμου, τις Ενδοομιλικές Συναλλαγές (Transfer Pricing), την Φορολογία Ακινήτων και τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (πρώην ΚΒΣ). Με το τέλος του ελέγχου στα προαναφερθέντα αντικείμενα ο ελεγκτής συγκεντρώνει τα φορολογικά ευρήματα και αναλόγως την σπουδαιότητα αυτών υποβάλλει την Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης. Η Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης υποβάλλεται στην ελεγχόμενη εταιρεία εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και μπορεί να έχει 6 συμπεράσματα τα οποία είναι τα εξής: 1). Α.1 Συμπέρασμα χωρίς επιφύλαξη, 2). Α.2 Συμπέρασμα χωρίς επιφύλαξη με θέμα/τα έμφασης, 3). Α.3 Συμπέρασμα με επιφύλαξη, 4). Α.4 Συμπέρασμα με επιφύλαξη και θέμα/τα έμφασης, 5). Α.5 Αδυναμία Έκφρασης Συμπεράσματος και 6). Α.6 Αρνητικό Συμπέρασμα. Το Προσάρτημα των Αναλυτικών Πληροφοριακών Στοιχείων περιλαμβάνει γενικές πληροφορίες για το ελεγκτικό γραφείο και για την ελεγχόμενη εταιρεία, καθώς και ποσοτικά δεδομένα της ελεγχόμενης και της συγκρίσιμης περιόδου. Προσέγγιση - Ερευνητικό μέρος Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας έγινε μια μελέτη περίπτωσης (case study) με πραγματικά οικονομικά στοιχεία μιας μη εισηγμένης ελληνικής εταιρείας με σκοπό τον εντοπισμό των σημαντικότερων διαφορών μεταξύ των διατάξεων των δύο φορολογικών νόμων. Πρώτη σημαντική διαφορά είναι ότι ο νέος Κ.Φ.Ε. με τις διατάξεις των άρθρων 22 και 23 διευκρινίζει ρητά τις εκπιπτόμενες και τις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες, αντίστοιχα. Θεωρεί εκπιπτόμενη αυτήν που α). πραγματοποιείται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, β). αντιστοιχεί σε πραγματική συναλλαγή και γ). εγγράφεται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιείται και αποδεικνύεται με κατάλληλα δικαιολογητικά. Βασιζόμενοι στην μελέτη συμπεραίνουμε ότι με το νέο Κ.Φ.Ε. επήλθαν σημαντικές αλλαγές σε βασικούς λογαριασμούς εξόδων της γενικής λογιστικής. Αναφορικά με τον έλεγχο του ταμείου εάν το ποσό της συναλλαγής είναι μικρότερο των € 500,00, τότε η δαπάνη κρίνεται εκπεστέα από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης. Εφόσον η δαπάνη είναι μεταξύ € 500,00 και € 3.000,00 και δεν εξοφληθεί μέσω τραπέζης, τότε η παρούσα δαπάνη αναμορφώνεται στο σύνολό της, ενώ εάν είναι μεγαλύτερη των € 3.000,00 τότε αναμορφώνεται και επιβάλλεται πρόστιμο ταυτόχρονα. Επίσης, όσο αφορά την μισθοδοσία, οι ασφαλιστικές εισφορές θα πρέπει να έχουν καταβληθεί μέχρι και το τέλος του δεύτερου μήνα για την περίοδο που αφορούν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση αναμορφώνεται το σύνολο της μισθοδοσίας για τον αντίστοιχο υπάλληλο. Παράλληλα, για τις δαπάνες αυτοκινήτων καταργείται η αναμόρφωση ανάλογα με τα κυβικά και για την κινητή τηλεφωνία η αναμόρφωση κατά 50%. Πλέον, ορίζεται η παροχή σε είδος. Για τις δαπάνες αυτοκινήτων παροχή είναι το ποσό που προκύπτει ανάλογα με την αγοραία αξία παραχώρησης εταιρικού οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο και αποτιμάται σε ποσοστό 30% του κόστους των αποσβέσεων, των τελών κυκλοφορίας, του κόστους των επισκευών και συντηρήσεων όπως αυτά προκύπτουν από τις εγγραφές στα βιβλία της επιχείρησης. Για την κινητή τηλεφωνία παροχή είναι το υπερβάλλον ποσό του προγράμματος χρήσης το οποίο χρησιμοποιείται για προσωπικούς τους σκοπούς. Επίσης, αναφορικά με τις προβλέψεις επισφαλών απαιτήσεων ισχύει πλέον ότι οι εν λόγω απαιτήσεις εκπίπτουν ανάλογα με το ποσό και τον χρόνο είσπραξης αυτών. Δηλαδή, ορίζεται ότι τα ποσά των προβλέψεων για απόσβεση επισφαλών απαιτήσεων και οι διαγραφές αυτών εκπίπτουν α) για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις μέχρι το ποσό των € 1.000,00 που δεν έχουν εισπραχθεί για διάστημα άνω των 12 μηνών, σχηματίζεται πρόβλεψη επισφαλών απαιτήσεων σε ποσοστό εκατό 100% της εν λόγω απαίτησης, εφόσον έχουν αναληφθεί οι κατάλληλες ενέργειες για τη διασφάλιση του δικαιώματος είσπραξης της εν λόγω απαίτησης, και β) για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις άνω του ποσού των € 1.000,00 που δεν έχουν εισπραχθεί για διάστημα άνω των 12 μηνών, σχηματίζεται πρόβλεψη επισφαλών απαιτήσεων, εφόσον έχουν αναληφθεί οι κατάλληλες ενέργειες για τη διασφάλιση του δικαιώματος είσπραξης της εν λόγω απαίτησης, σύμφωνα με τον χρόνο υπερημερίας σε μήνες. Συμπεράσματα Βάσει των στοιχείων που δημοσιοποίησε η ΕΛΤΕ, μόλις τον πρώτο χρόνο εφαρμογής των ελέγχων φορολογικής συμμόρφωσης σε 4.468 επιχειρήσεις (93,5% επί του συνόλου) και έλαβε Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης. Με το θεσμό του Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού επιτεύχθηκε διεύρυνση της φορολογικής βάσης κατά περίπου 3,4 δις ευρώ (1,8% του ΑΕΠ) και τεκμαρτό φορολογικό όφελος μεταξύ 0,4% και 0,5% του ΑΕΠ και κρίθηκε ότι αποτελεί πολύτιμο βοήθημα στην υπηρεσία των δημόσιων ελεγκτικών φορέων και των ελεγχόμενων εταιρειών. Σημαντικό θεσμό τον χαρακτήρισε τόσο ο Σ.Ε.Β. (Ιούνιο 2015) στέλνοντας επιστολή προς την κυβέρνηση ζητώντας την διατήρηση του φορολογικού πιστοποιητικού όσο και ο κ. Γεώργιος Σ. Μαυραγάνης, πρώην Γενικός Διευθυντής του φορολογικού τμήματος της KPMG και πρώην Υφυπουργός Οικονομικών, σε άρθρο του (2013). Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε., χώρες εκτός Ε.Ε. και τρίτες χώρες, διαπιστώθηκε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία τον εν λόγω Πιστοποιητικό συντάσσεται και υποβάλλεται από Ορκωτούς Ελεγκτές. Προτάσεις Ο θεσμός του Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού πράγματι αποτελεί τα τελευταία χρόνια ένα σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του φορολογικού μας συστήματος και προς την επίτευξη διαφάνειας μέσω των φορολογικών ελέγχων των επιχειρήσεων. Βοήθησε σε μεγάλο βαθμό τόσο τις εταιρείες όσο και τις αρμόδιες Φορολογικές Αρχές, αλλά θα πρέπει να γίνουν σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές και να εδραιωθεί μία βασική και ανθεκτική φορολογική νομοθεσία. Το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας δεν είναι οικονομικό αλλά καθαρά θεσμικό, καθώς δεν υπάρχει μια πολιτική ηγεσία η οποία θα υποστηρίζει τις αναγκαίες φορολογικές αλλαγές. Θα πρέπει να περιοριστούν έως και να εξαλειφθούν οι συνεχείς αλλαγές της φορολογικής νομοθεσίας, με τις χιλιάδες λεπτομερείς εγκυκλίους και τις υπουργικές αποφάσεις. Επίσης, είναι αναγκαία η απλοποίηση του φορολογικού μας συστήματος ώστε το φορολογικό πλαίσιο να γίνει απλό, λειτουργικό και κατανοητό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βασικός φορολογικός νόμος ν. 2238/1994, ο οποίος βρίσκονταν σε ισχύ τα τελευταία 20 χρόνια τροποποιήθηκε περίπου 250 φορές με 80 διαφορετικούς νόμους ενώ ο νέος Κ.Φ.Ε. μέσα στο 2015 δέχθηκε επτά αλλαγές με έξι νόμους και με μία πράξη νομοθετικού περιεχομένου.
  • Τεκμήριο
    Χρηματοοικονομική ανάλυση οικονομικών καταστάσεων Ο.Τ.Α. περιόδου 2010-2013: επιπτώσεις προσαρμογών με βάση τις εκθέσεις ελέγχου ορκωτών ελεγκτών λογιστών
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Καμάρα, Βασιλική Ι.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εφαρμόσει την χρηματοοικονομική ανάλυση μέσω αριθμοδεικτών σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία στους Δήμους που αποτελούν το δείγμα της έρευνας και σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους ανάλυσης όπως Οριζόντιας, Κάθετης και μέσω Καταστάσεων Τάσης, καθώς και με τον έλεγχο βασικών προϋποθέσεων σωστής λειτουργίας να διεξαχθούν διάφορα συμπεράσματα οικονομικής και μη φύσεως. Επίσης παράλληλος σκοπός της είναι να επεξεργαστούν αναλυτικά οι διαθέσιμες εκθέσεις ελέγχου των Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, να ερμηνευτούν οι σημειώσεις από τον ετήσιο εξωτερικό έλεγχό τους και να πραγματοποιηθεί η ποσοτικοποιημένη προσαρμογή επί των αποτελεσμάτων των επιπτώσεων που απορρέουν από αυτές μέσω επανυπολογισμού των στοιχείων, ώστε να διεξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα για την γενικότερη εικόνα των Δήμων.
  • Τεκμήριο
    Η αξιολόγηση εφαρμογής κώδικα εταιρικής διακυβέρνησης από τις μονάδες υγείας του δημοσίου τομέα
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Παπαχρήστου, Γεώργιος Κ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Αποστόλου, Απόστολος -- (2)Αποστόλου, Απόστολος Κ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η παρούσα διπλωματική εργασία που εκπονείται στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Φορολογία και Ελεγκτική» του τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, έχει ως στόχο την αξιολόγηση και μέτρηση της αξίας εφαρμογής Κώδικα Εταιρικής Διακυβέρνησης στα Δημόσια Νοσοκομεία. Μέσω μιας ενδελεχούς ανάλυσης των αρχών και κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης που πρέπει να χαρακτηρίζουν κάθε οργανισμό του Δημοσίου Τομέα, περιγράφεται η εφαρμογή τους στον τομέα της Υγείας. Με τη χρήση κατάλληλα σχεδιασμένων ερωτηματολογίων επιχειρείται η μέτρηση της αξίας που μπορεί να προσδόσει η εφαρμογή ενός κώδικα στους νευραλγικούς τομείς της Διοίκησης, του Ελέγχου και της Επικοινωνίας με τα Ενδιαφερόμενα Μέρη. Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας και τη βιβλιογραφική επισκόπηση, η εφαρμογή Κώδικα Εταιρικής Διακυβέρνησης στα νοσοκομεία του Δημοσίου Τομέα, αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την αξία και ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και να βελτιώσει τη γενικότερη λειτουργία τους.
  • Τεκμήριο
    Η συμβολή της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων στη Διοικητική Μεταρρύθμιση
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Μερίκα, Ανθούλα Π.; Μπέσιλα-Μακρίδη, Ελισάβετ; Τσάμης, Αναστάσιος Δ.; Φίλος, Γιάννης Λ.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Λόγω των πιεσμένων δημοσιονομικών συνθηκών της χώρας επήλθε σωρεία διοικητικών μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση μεταξύ των οποίων και η αλλαγή του συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Όμως, το νέο σύστημα αξιολόγησης έφερε άραγε τα γνωρίσματα μιας αποτελεσματικής μεθόδου αξιολόγησης απόδοσης ικανής να παρακινήσει τους υπαλλήλους σε αύξηση της αποδοτικότητάς τους ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης;\r\nΑπάντηση στο ερώτημα προσπαθεί να δώσει η παρούσα μελέτη συνδυάζοντας τη θεωρία περί αποτελεσματικών συστημάτων αξιολόγησης με την έρευνα χρησιμοποιώντας ως εργαλείο μεθοδολογίας ερωτηματολόγια απευθυνόμενα στους δημοσίους υπαλλήλους των Διευθύνσεων Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού και ειδικότερα των Τμημάτων αξιοποίησης και αξιολόγησης προσωπικού των Υπουργείων.
  • Τεκμήριο
    Ρύθμιζοντας τα φυσικά πράγματα: μια ιστορική και συγκριτική νομική προσέγγιση
    (2015) Gedik, Deniz Z.Y.; Χάνος, Αντώνιος; Περεντίδης, Σταύρος, 1949-; Βόγλης, Ελευθέριος; Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Η μελέτη αυτή εστιάζεται σε διοικητικές και νομοθετικές πτυχές της περιβαλλοντικής νομοθεσίας από μια κρίσιμη άποψη της νομικής φιλοσοφίας εμπλουτίζεται με μια ιστορική προσέγγιση. Νόμος, ως ένα από τα κύρια φαινόμενα των κοινωνιών και ως πηγή της τάξης κατά διαταραχή του κράτους της φύσης αποτελείται από μια αντίθεση με τη φύση της νομικής φιλοσοφίας αφήγηση.
  • Τεκμήριο
    Η αναθεώρηση του συντάγματος σύμφωνα με το άρθρο 110 αυτού
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2014) Τσακύρη, Ανθούλα Χ.; Νικολόπουλος, Ηλίας; Μαρκαντωνάτου-Σκάλτσα, Ανδρομάχη; Μουκίου, Χρυσούλα Π.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Έννοια, μορφές και σημασία του συντάγματος, συνταγματικό δίκαιο και συνταγματική ιστορία, η αναθεωρητική λειτουργία στα προγενέστερα συντάγματα, η αναθεωρητική λειτουργία σύμφωνα με το άρθρο 110 του παρόντος συντάγματος, συμπεράσματα
  • Τεκμήριο
    Ευθύνη των μελών της Κυβέρνησης σύμφωνα με τα Ελληνικά Συντάγματα
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2014) Χρηστίδου, Βασιλική Θ.; Νικολόπουλος, Ηλίας; Μαρκαντωνάτου-Σκάλτσα, Ανδρομάχη -; Μουκίου, Χρυσούλα Π.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η ευθύνη των μελών της Κυβέρνησης (πολιτική, ποινική/αστική) και ο τρόπος με τον οποίο ο θεσμός αυτός εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου, από τα πρώτα Ελληνικά Συντάγματα έως σήμερα. Στόχος είναι να καταδειχθεί πως τα Ελληνικά Συντάγματα καθώς και οι εκτελεστικοί νόμοι αυτών αντιμετώπισαν το ζήτημα και προσπάθησαν να καθιερώσουν τόσο τη συλλογική όσο και την ατομική υπουργική ευθύνη. Τα κυριότερα εργαλεία που χρησιμοποιούνται προς την κατεύθυνση αυτή είναι η θεωρητική παρουσίαση και η παρουσίαση συγκεκριμένων παραδειγμάτων.
  • Τεκμήριο
    Η φύση της ποινής: ιστορική, νομική και φιλοσοφική θεώρηση
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Διαμαντης, Ευάγγελος Α.; Μαρκαντωνάτου-Σκάλτσα, Ανδρομάχη; Κουρνούτος, Πάνος Δ.; Γιαννούλης, Γεώργιος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Ποιά είναι η έννοια της ποινής στο Δίκαιο; Ερευνάται η ιστορική, νομική και φιλοσοφική θεώρηση της ποινής. Η ποινή προσεγγίζεται ιστορικά από τις απαρχές του ανθρώπου έως σήμερα. Η ποινή προσεγγίζεται στα πλαίσια της λογικής και της συστημικής σκέψης, ενώ δεν παραβλέπονται οι εξελίξεις στη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Η ποινή επιμετράται θα πρέπει να είναι δίκαιη, έχει ηθικά και λογικά όρια. Ποιός είναι ο σκοπός της ποινής. Η ποινή μελετάται σε σχέση με το έγκλημα διαλεκτικά. Γίνεται συγκριτική θεώρηση της ποινής με την διοικητική κύρωση και την αποζημίωση. Η ποινή συνδέεται με τον άνθρωπο ως πρόσωπο και αποτελεί θεμέλιο του νομικού μας πολιτισμού.
  • Τεκμήριο
    Η επίδραση του φασιστικού φαινομένου στη διαμόρφωση του κράτους και του δικαίου
    (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015) Βασιλείου, Δήμητρα-Χρυσηίδα Α.; Καλτσώνης, Δημήτρης; Νικολόπουλος, Ηλίας; Παπαγρηγορίου, Βλάσιος Ι.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης
    Με αφορμή τις τρέχουσες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες παρατηρείται άνοδος της ακροδεξιάς, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη, κρίναμε σκόπιμο να μελετήσουμε τους παράγοντες που συνέβαλαν στο παρελθόν στην εδραίωση του φασισμού αλλά και την κατάργηση κάθε μορφής δημοκρατίας και ελευθερίας του ατόμου.