Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Μόνιμο URI για αυτήν την κοινότηταhttps://beta-pandemos.panteion.gr/handle/123456789/26
Νέα
Αυτή είναι η κοινότητα από το παλιό σύστημα με ID:cid:7
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας ανά Ημερομηνία έκδοσης
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 142
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Σύγχρονη τεχνολογία και αλλοδαποί μετανάστες : η διαπραγμάτευση των κοινωνικοπολιτισμικών και παραγωγικών σχέσεων σε μια αγροτική κοινότητα(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2005) Πέτρου, Μιχάλης Κ.; Γκέφου-Μαδιανού, Δήμητρα; Παπαδόπουλος, Απόστολος Γ.; Τουντασάκη, Ειρήνη; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΗ διατριβή αυτή συνιστά μια ανθρωπολογική έρευνα στον αγροτικό χώρο και επιχειρεί να μελετήσει τους κοινωνικοοικονομικούς, πολιτισμικούς και παραγωγικούς μετασχηματισμούς που εντοπίζονται σε μια πεδινή αγροτική κοινότητα που ακολουθεί το εντατικό μοντέλο γεωργίας. Υιοθετώντας την κατεξοχήν ανθρωπολογική μέθοδο της συμμετοχικής παρατήρησης η μελέτη προσεγγίζει εκ των έσω τις πολυσύνθετες εκφάνσεις της καθημερινής ζωής των αγροτών επιδιώκοντας να φωτιστούν οι διαδικασίες αλλαγής ή ανασύνθεσης της κοινωνικής και παραγωγικής τους υπόστασης. Έμφαση δίνεται στη ραγδαία ενσωμάτωση της αγροτικής κοινότητας στις εκσυγχρονιστικές τάσεις της ευρύτερης κοινωνικής, πολιτισμικής και οικονομικής πραγματικότητας όπου οι σχέσεις πόλης- υπαίθρου αλλάζουν συνεχώς. Με αφετηρία λοιπόν τις ριζικές ανακατατάξεις που γνωρίζει ο κόσμος της υπαίθρου σήμερα τα κυριότερα ζητήματα που θίγονται στην παρούσα διατριβή είναι: α) Το πώς αντιδρά ο αγροτικός κόσμος απέναντι στις νέες προκλήσεις ‘του παγκόσμιου’ (όπως, αυξανόμενη φιλελευθεροποίηση των γεωργικών αγορών, ανταγωνιστικότητα/ επιβίωση αγροτικών εκμεταλλεύσεων, τεχνολογικός εκσυγχρονισμός, καινοτομία, αλλοδαποί μετανάστες ως φθηνοί αγρεργάτες, νέα πρότυπα κατανάλωσης και τρόποι ζωής) β) πως συγκροτείται η κοινωνική και επαγγελματική ταυτότητα των αγροτών, πως διαμορφώνονται οι σχέσεις μεταναστών και εντοπίων, ποιές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες αναδύονται στο πλαίσιο της αγροτικής κοινότητας, πως οι μετανάστες συντελούν στην ανασύνθεση των τοπικών παραγωγικών συστημάτων, ποιές στρατηγικές ανάπτυξης της αγροτικής εκμετάλλευσης σε συνδυασμό με τις παραγωγικές και περιβαλλοντικές πρακτικές σ’ ένα δυναμικό, ανοιχτό και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της υπαίθρου.Τεκμήριο Ανθρωπολογία της βίας και των συγκρούσεων : μέρος Α, θεωρητική συζήτηση(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2007) Αστρινάκη, Ουρανία; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Έφηβοι σε ρήξη με το νόμο : όψεις της "παραβατικότητας" των ανηλίκων στην Ελλάδα(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2007) Χαϊρπάλογλου, Αθηνά Δ.; Γκέφου-Μαδιανού, Δήμητρα; Παπαγαρουφάλη, Ελένη; Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΗ παρούσα διατριβή εντάσσεται θεωρητικά στον κλάδο της Ανθρωπολογίας της Παιδικής Ηλικίας και της Νεότητας. Αντικείμενο μελέτης είναι οι έφηβοι της ελληνικής κοινωνίας που συλλαμβάνονται, οδηγούνται στις αρχές και εις βάρος των οποίων ασκείται ποινική δίωξη, γεγονός που σηματοδοτεί την παραπομπή τους στο ποινικό και θεραπευτικό σύστημα. Στην έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τον Ιούλιο του 2004 έως το Δεκέμβριο του 2005, έλαβαν μέρος 130 υπόδικοι και καταδικασθέντες έφηβοι από την Αττική, ενώ ως βασικοί πληροφορητές συμμετείχαν 25 έφηβοι, αγόρια και κορίτσια, Έλληνες και μετανάστες, 14 έως 22 ετών, καθώς και οι γονείς τους. Επιπλέον, πήραν μέρος 10 έφηβοι του γενικού πληθυσμού, οι οποίοι δεν έχουν απασχολήσει τις αρχές. Τέλος, στην έρευνα συμμετείχαν 10 επαγγελματίες (δικαστές και εισαγγελείς ανηλίκων, επιμελητές ανηλίκων και σύμβουλοι απεξάρτησης). Η επιτόπια συμμετοχική παρατήρηση έλαβε χώρα στο Δικαστήριο Ανηλίκων Αθηνών, την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Αθηνών και το Συμβουλευτικό Σταθμό του Θεραπευτικού Προγράμματος ΣΤΡΟΦΗ για έφηβους χρήστες και τις οικογένειές τους. Οι αφηγηματικές συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στο σπίτι των πληροφοτητών και σε χώρους συγκέντρωσης νέων. Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, αρκετοί έφηβοι της ελληνικής κοινωνίας έχουν εμπειρία συμμετοχής σε ριψοκίνδυνες ενέργειες, γεγονός που σημαίνει ότι η ανάληψη εκτός νόμου δράσης αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του «νεανικού πολιτισμού», η συχνότητα και η ένταση του οποίου περιορίζονται και τελικά σταματούν καθώς το άτομο προχωρά προς την ενηλικίωση. Υπάρχει, όμως, μια κατηγορία εφήβων για τους οποίους η συμμετοχή σε εκτός νόμου ενέργειες αποτελεί καθημερινή πρακτική που υπαγορεύεται από την κατάσταση οδύνης που βιώνουν. Πρόκειται, κυρίως, για εφήβους που μεγαλώνουν σε συνθήκες ένδειας, κακοποίησης και εξάρτησης. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, η έλλειψη προγραμμάτων παιδικής προστασίας και η έμφαση που δίνεται στην καταστολή, την αναμόρφωση και την επιτήρηση, ενισχύουν τον παραπλανητικό διαχωρισμό των νέων της ελληνικής κοινωνίας σε «νομοταγείς» και «παραβατικούς» και περιορίζουν τις διεξόδους των εφήβων που κινδυνεύουν με κοινωνικό αποκλεισμό.Τεκμήριο Μετανάστευση, μεταστροφή και εθνική ταυτότητα στην ελληνική κοινότητα Μπαχά'ι(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008) Τριανταφυλλοπούλου, Παρασκευή; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Φ. Ντοστογιέφσκι "Έγκλημα και Τιμωρία": μια ανθρωπολογική προσέγγιση της πράξης του ήρωα Ρασκόλνικοφ(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008) Μουλού, Ελένη; Καλπουρτζή, Εύα Κ.; Κουκουτσάκη, Αφροδίτη; Παπαγαρουφάλη, Ελένη; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Τι είναι η δημόσια τάξη(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008) Παπακωνσταντίνου, Θωμάς; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Αντιστάσεις και εξαιρέσεις: η περιπέτεια του πολιτικού σώματος στην περίπτωση των desplazados της Κολομβίας(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008) Χούλλης, Γιώργος; Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΤεκμήριο Η ζωή χωρίς εμένα: έμφυλα υποκείμενα εντός και εκτός των κινηματικών χώρων(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008) Μαρινούδη, Θεοδοσία; Αθανασίου, Αθηνά; Αθανασίου, Αθηνά; Τσιμουρής, Γεώργιος; Γιαλούρη, Ελεάνα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Πολιτισμική κατασκευή της «Ευρώπης»: δημιουργία μιας κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας και ενός κοινού ευρωπαϊκού πολιτισμού, ο ρόλος και τα όρια του έθνους-κράτους και η θέση των μεταναστών και των προσφύγων στο πλαίσιο της Ε.Ε..(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008-09) Βεργίνη, Σοφία; Γιαλούρη, Ελεάνα; Αγγελίδου, Αλίκη; Μακρής, Γεράσιμος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Το σώμα της εξουσίας στο “Φθινόπωρο του Πατριάρχη” του Gabriel Garcia Marquez(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008-09) Τσιγάρα, Μαρία; Αστρινάκη, Ουρανία; Αθανασίου, Αθηνά; Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Εθελοντικά μαθήματα και διαπολιτισμικότητα: γενικές παρατηρήσεις για τη γλωσσική πολιτική στην Ελλάδα και η επιτόπια έρευνα στα "πίσω θρανία"(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008-09) Τσιάντη, Παρασκευή; Τσιμουρής, Γεώργιος; Αγγελίδου, Α.; Τουντασάκη, Ειρήνη; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Η γραφειοκρατικοποίηση του πόνου: χρόνος, σώμα και η βιοπολιτική της ασθένειας(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008-09) Σαμικού, Ερασμία; Παπαγαρουφάλη, Ελένη; Αθανασίου, Αθηνά; Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Σεξισμός και ρατσισμός εντός των σχολικών τοίχων: το συμβάν της Αμαρύνθου(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009) Χατζή, Παρασκευή; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Πολιτισμός, ντοκιμαντέρ και κινηματογραφικό φεστιβάλ: μια εθνογραφική προσέγγιση(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009) Αϊβαλιώτης, Κωνσταντίνος Ι.; Γκέφου-Μαδιανού, Δήμητρα; Στεφανή, Ευανθία, 1964-; Γιαλούρη, Ελεάνα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΗ διδακτορική αυτή διατριβή είναι μια ερευνητική προσέγγιση του θεσμού του φεστιβάλ κινηματογράφου. Τα παραδείγματά της είναι τα δύο μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ελλάδας που πραγματοποιούνται στην πόλη της Θεσσαλονίκης: το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Ο ερευνητικός στόχος της έρευνας είναι η «πυκνή περιγραφή» του θεσμού, καθώς και η απόπειρα ερμηνείας του προκειμένου να αναδειχθούν τα κινηματογραφικά φεστιβάλ ως θεσμοί που υπερβαίνουν τα όρια μιας πολιτιστικής εκδήλωσης.Τεκμήριο Ψηφιακά αρχεία και πρακτικές ανταλλαγής : μια ανθρωπολογική προσέγγιση των ομότιμων δικτύων(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011) Πετρίδης, Πέτρος Α.; Γκέφου-Μαδιανού, Δήμητρα; Αθανασίου, Αθηνά; Μακρής, Γεράσιμος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΣτόχος της εν λόγω Διδακτορικής Διατριβής είναι η ανθρωπολογική και εθνογραφική προσέγγιση των Ομότιμων Δικτύων. Πιο συγκεκριμένα, το ερευνητικό ενδιαφέρον στρέφεται στους τρόπους και στις διαδικασίες συγκρότησης των τεχνοκοινωνικοτήτων που αναδύονται στο πλαίσιο των ομότιμων δικτύων, στις πρακτικές ανταλλαγής ή/και διαμοιρασμού των ψηφιακών αρχείων (copyrighted και μη) που επιτελούνται από τους χρήστες και τέλος, στους μετασχηματισμούς των εν λόγω αρχείων αναφορικά με το καθεστώς της αξίας και της πνευματικής τους ιδιοκτησίας. Μεθοδολογικά η έρευνα υλοποιήθηκε με την εφαρμογή πολυτοπικής εθνογραφίας με συμμετοχική παρατήρηση τόσο σε διαδικτυακά όσο και σε γεωγραφικά περιβάλλοντα. Δευτερευόντως χρησιμοποιήθηκαν διάφορες τεχνικές όπως συνεντεύξεις βάθους και ανάλυση λόγου σε γραπτά και οπτικοακουστικά κείμενα. Τα συμπεράσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα: Τα ομότιμα δίκτυα δεν είναι αναγώγιμα στην έννοια της δυνητικής κοινότητας (ούτε στο σύνολό τους ούτε σε ότι αφορά στο εκάστοτε ομότιμο δίκτυο μεμονωμένα). Η δυνητική κοινότητα είναι ένας σχηματισμός λόγου και μία μορφή τεχνοκοινωνικότητας ανάμεσα σε άλλες όπως οι παρέες, τα φιλικά, συγγενικά και επαγγελματικά δίκτυα, οι ομάδες upload, τα καλλιτεχνικά projects κ.ά.). Τα ομότιμα δίκτυα συνιστούν μια πολιτισμική πολλαπλότητα η οποία δύναται να μορφοποιηθεί ως σύστημα χωρίς απαραιτήτως να εκκινεί από ένα ταυτοτικό προϋπάρχον ή να καταλήγει σε ένα τέτοιο. Οι οικονομικές πρακτικές των χρηστών στα πλαίσια των ομότιμων δικτύων είναι ποικίλες και κατ' επέκταση δεν μπορούμε να τα θεωρήσουμε ως μία περιχαρακωμένη οικονομία δώρου η οποία αντιπαραβάλλεται σαφώς στο χώρο της αγοράς. Ανταλλαγές, διαμοιρασμός, αντιπραγματισμός, εμπορεύματα και "κλοπή" συνυπάρχουν στα πλαίσια των ομότιμων δικτύων. Επιπλέον, η σημαντικότερη οικονομική διάσταση δε συνίσταται στην απο-εμπορευματοποίηση και στο μετασχηματισμό της αξίας των ψηφιακών αρχείων που κυκλοφορούν στα ομότιμα δίκτυα. Το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι η συγκρότηση εναλλακτικών κύκλων κυκλοφορίας και ανταλλαγής, αλλά η δυνητική διάρρηξη αυτών των οικονομικών κύκλων. Η διακοπή της ανταλλαγής, το μη κλείσιμο του οικονομικού κύκλου, το ατέρμονο άνοιγμά του, διαδικασίες που μπορούν να υλοποιηθούν μέσω του διαμοιρασμού. Η έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας στα πλαίσια των ομότιμων δικτύων ανασημασιοδοτείται, μετασχηματίζεται, αλλά δεν εξαλείφεται. Αναδύονται νέες πρακτικές ρύθμισης και σημασιοδότησης της εν λόγω έννοιας. Τέλος, οι πρακτικές των χρηστών δεν είναι αναγώγιμες μόνο στις ανταλλαγές και στο διαμοιρασμό, αλλά είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και με διαδικασίες κριτικής κατανάλωσης και περεταίρω επεξεργασίας των εν λόγω ψηφιακών αρχείων. Εν ολίγοις αφορούν και σε πρακτικές δημιουργίας και καινοτομίας, έννοιες που υποτίθεται ότι το copyright καλείται να προστατεύσει.Τεκμήριο Κείμενα για το μάθημα ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του λαϊκού πολιτισμού(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011) Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο «Έχουμε τρεις τηλεοράσεις, dvd και video [...]» : μέσα επικοινωνίας και διαμόρφωση ταυτότητας Αλβανών μαθητών(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011) Κωνσταντίνου, Ιωσήφ Β.; Παπαγαρουφάλη, Ελένη; Τουντασάκη, Ειρήνη; Μακρής, Γεράσιμος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΑντικείμενο της διδακτορικής διατριβής αποτελεί η διαπραγμάτευση της εθνικής ταυτότητας μαθητών και μαθητριών πρώτης σχολικής ηλικίας με χώρα καταγωγής την Αλβανία, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία αγροτικών περιοχών (Λυγουριό, Νέα και Αρχαία Επίδαυρο) και αστικών κέντρων του νομού Αργολίδας (Ναύπλιο). Κυρίως καταγράφει την καθημερινή κατανάλωση των προϊόντων επικοινωνίας στον οικιακό χώρο και στο πλαίσιο αυτό αναλύει την αλληλόδραση των μαθητών και μαθητριών με τους γονείς τους, τους συγγενείς τους και τους συμμαθητές τους. Μέσα από αυτή την αλληλόδραση, διαμορφώνονται σχέσεις, αποκτώνται εμπειρίες και εκδηλώνονται συμπεριφορές που επηρεάζουν τη διαπραγμάτευση της εθνικής τους ταυτότητας.Τεκμήριο Κείμενα για το μάθημα εισαγωγή στη πολιτισμική γεωγραφία(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011) Οικονόμου, Λεωνίδας; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Παιδιά εξωτικά παιδιά οικόσιτα : εμπειρίες της αναπηρίας στο ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011) Τεντόμας, Λάζαρος; Γκέφου-Μαδιανού, Δήμητρα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΤεκμήριο Άγιος Παντελεήμονας Αχαρνών : αρνητικές διακρίσεις σε βάρος των μεταναστών στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2012) Γεωργαλής, Κωνσταντίνος Ν.; Οικονόμου, Λεωνίδας; Μακρής, Γεράσιμος; Γέρος, Παναγιώτης; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής ΑνθρωπολογίαςΑυτή η εργασία αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια τα οποία κατανέμονται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος ταυτίζεται με το πρώτο κεφάλαιο, ενώ το δεύτερο μέρος με τα υπόλοιπα. Στο πρώτο μέρος γίνεται λόγος κυρίως για θεωρητικές προσεγγίσεις των μεταναστεύσεων ενώ υπάρχουν και μερικές σύντομες ιστορικές αναφορές πάνω στις μεταναστεύσεις και στον ρατσισμό κατά των μεταναστών από τον 15ο αιώνα και μετά. Το δεύτερο μέρος δομείται γύρω από μια σύντομη εθνογραφική έρευνα η οποία συμπεριλαμβάνει δεκαέξι (16) επισκέψεις μου στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών. Αυτή η περιοχή ήρθε στο φως της δημοσιότητας κυρίως από το 2008 και έπειτα, εξαιτίας των αλλεπάλληλων βίαιων ρατσιστικών επιθέσεων που συνέβησαν εκεί. Η εργασία μου έδωσε έμφαση στην αρνητική στάση απέναντι στους μετανάστες, βασιζόμενη σε συνεντεύξεις με επτά «ντόπιους» κατοίκους του Αγίου Παντελεήμονα. Από τις συνεντεύξεις έγινε φανερό ότι παρόλο που μερικοί από τους ερωτηθέντες υποστήριζαν τις βίαιες συμπεριφορές εναντίον των μεταναστών, άλλοι ήταν αντίθετοι. Ακόμη, σύμφωνα με τις αφηγήσεις των συγκεκριμένων συνομιλητών, οι βίαιες πρακτικές κατά των μεταναστών προκλήθηκαν από υποστηρικτές της «Χρυσής Αυγής». Από τις συνεντεύξεις προέκυψε επίσης ότι μερικοί από τους «ντόπιους» με τους οποίους συνομίλησα «εθνικοποιούν» την εγκληματικότητα, τη βία, τον φόβο και την ανασφάλεια, σαν να πρόκειται για αντικείμενα που έφεραν μαζί τους στην Ελλάδα συγκεκριμένες ομάδες μεταναστών. Την ίδια ώρα γίνεται φανερό ότι τα παραπάνω δεν ισχύουν για όλους τους κατοίκους του Αγίου Παντελεήμονα. Σε γενικές γραμμές με αυτές τις συνεντεύξεις καθώς και με τη χρήση άλλων πηγών προσπάθησα να δείξω μερικούς από τους τρόπους μέσα από τους οποίους σημερινοί άνθρωποι μπορούν να δημιουργούν μια ρατσιστική στερεοτυπική κοσμοθεώρηση, ανάλογα με τις συνθήκες και βασισμένοι σε έννοιες όπως εθνικότητα, θρησκεία, ράτσα, φύλο, πολιτισμός / κουλτούρα, οικονομική κατάσταση.