Μεταπτυχιακές εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://beta-pandemos.panteion.gr/handle/123456789/19
Νέα
Αυτή είναι η συλλογή από το παλιό σύστημα με ID:cid:14
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Μεταπτυχιακές εργασίες ανά Συγγραφέα "Αλεξανδρόπουλος, Ιωάννης Α."
Τώρα δείχνει 1 - 1 από 1
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Η επιστροφή του Βινυλίου. Πώς το Βινύλιο από μία “παρωχημένη τεχνολογικά” μορφή αναπαραγωγής του ήχου, επανακτά την “αίγλη” που το έργο τέχνης είχε χάσει στην “εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του” όπως την περιγράφει ο Walter Benjamin(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2023) Αλεξανδρόπουλος, Ιωάννης Α.; Κήπας, Μιλτιάδης Ιω.; Λύτρας, Ανδρέας Ν.; Κωστόπουλος, Τρύφωνας Ι.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΜε αφετηρία το δοκίμιο “Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του” του Γερμανού φιλοσόφου Walter Benjamin θα επιχειρήσουμε να εξηγήσουμε την επιστροφή των δίσκων Βινυλίου στο προσκήνιο. Πώς το βινύλιο εξελίχθηκε από μία τεχνολογικά παρωχημένη μορφή αναπαραγωγής μουσικής, σε ένα αντικείμενο που η ύπαρξή του και η αξία του δεν αναπαράγει απλά, αλλά “περιέχει” το ίδιο το έργο τέχνης, όντας το ίδιο ταυτόχρονα ένα ξεχωριστό έργο τέχνης. Από τους ζωγραφικούς πίνακες και τις εντυπωσιακές φωτογραφίες που κοσμούν τα εξώφυλλά του, στο εσώφυλλο με τους στίχους και στον ίδιο το δίσκο, συναντάμε πολλές διαφορετικές μορφές τέχνης οι οποίες σε σχέση με την ψηφιακή τους μορφή, έχουν ως πλεονέκτημα την ίδια την απτικότητά του. Το μέγεθος παίζει επίσης ρόλο, αφού το cd ουσιαστικά “συρρίκνωσε” το Δίσκο Μακράς Διαρκείας που από το 1948 είχε συνδεθεί με την έννοια του δίσκου. Το γεγονός ότι στην Αγγλία, το 2021, για 14η συνεχόμενη χρονιά υπήρξε αύξηση (και μάλιστα 11%)στην αγορά βινυλίων, η οποία έφτασε τα 5,3 εκατομμύρια, το μεγαλύτερο αριθμό από το 1990 που άρχισε η πτώση του, δείχνει ότι η επιστροφή του βινυλίου γίνεται σταδιακά για πολλά χρόνια και έχει πλέον επιτευχθεί. To 2022, μάλιστα, έφτασε σε σημείο να ξεπεράσει τις πωλήσεις των cd στο Ηνωμένο Βασίλειο. (The guardian, The rolling stone, 2022) Στην εργασία θα αναρωτηθούμε κατά πόσο αυτή η επιστροφή σχετίζεται με τη μόδα, με τη νοσταλγία και κατά πόσο επιτυγχάνει την επιστροφή της “αίγλης” του αντικειμένου τέχνης. Εκκινώντας από μία ιστορική αναδρομή, θα μελετήσουμε την ιστορία των δίσκων βινυλίου, πώς καταλήξαμε στους δίσκους 12 ιντσών ταχύτητας 33 και 1/3 στροφών και πώς φάνηκε να αντικαθίστανται με την ψηφιακή εποχή, μέχρι και τη δυναμική επιστροφή τους τα τελευταία χρόνια. Θα σταθούμε σε σημαντικούς δίσκους οι οποίοι συνετέλεσαν στη σύνδεση του ίδιου του έργου τέχνης με τη μορφή του βινυλίου, και στο εξωτερικό αλλά και στον Ελλαδικό χώρο. Θα μελετήσουμε πώς η ίδια η ψηφιοποίηση του ήχου και του κόσμου μας γενικότερα επανέφεραν στο προσκήνιο τον θεωρητικά “ξεπερασμένο” αυτόν τρόπο αναπαραγωγής του ήχου, αυξάνοντας την αξία του και ως αντικειμένου αλλά και ως μορφή αναπαραγωγής, καθώς η “αναλογικότητα” του ήχου φαίνεται να εκτιμάται ιδιαίτερα από τους υποστηρικτές του βινυλίου, έναντι της ψηφιακής μορφής. 6 Μέσα από την ήδη υπάρχουσα σχετική βιβλιογραφία, στηριζόμενοι θεωρητικά στο δοκίμιο του Μπένγιαμιν που προαναφέραμε αλλά και σε σχετικές μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σχετικά με το βινύλιο, θα επιχειρήσουμε να δείξουμε ότι με την πάροδο του 20ού αιώνα, οι ίδιοι οι μουσικοί δίσκοι κατέληξαν λόγω όσων προαναφέραμε, στη μερική επιστροφή της “αίγλης” του έργου τέχνης στο μέσο αναπαραγωγής του. Πώς, δηλαδή, από τη διαδικασία της πλήρους απομάγευσης που σύμφωνα με τον Μπένγιαμιν θα έφερνε, και έφερε στην πραγματικότητα η μαζική αναπαραγωγή της τέχνης, πόσο μάλλον με την ψηφιακή εποχή που τα έκανε όλα προσβάσιμα μέσω του διαδικτύου, οδηγηθήκαμε σε μαζικές αγορές δίσκων, στην επιλογή δηλαδή ενός πολύ πιο απαιτητικού (συντήρηση, αλλαγή μεταξύ των πλευρών, φθορά) και κοστοβόρου τρόπου ακρόασης της μουσικής. Έχουμε επομένως μία, τουλάχιστον μερική αντιστροφή της απομάγευσης που περιγράφει ο φιλόσοφος, ακριβώς γιατί στην ίδια τη μορφή του βινυλίου, ο ακροατής ψάχνει τη “χαμένη αίγλη” που έφερε η ψηφιακή εποχή. Τέλος, θα επιχειρήσουμε να μελετήσουμε τα αποτελέσματα της επιστροφής αυτής της αίγλης. Τι σημαίνει ένας δίσκος βινυλίου σήμερα για τους καλλιτέχνες, τους ακροατές αλλά και τις εταιρίες. Ποια είναι η θέση των δίσκων στην Ελλάδα και ποιοι παράγ