Μεταπτυχιακές εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://beta-pandemos.panteion.gr/handle/123456789/19
Νέα
Αυτή είναι η συλλογή από το παλιό σύστημα με ID:cid:14
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Μεταπτυχιακές εργασίες ανά Συγγραφέα "Αικατερινίδη, Νεκταρία-Ευανθία, Ι."
Τώρα δείχνει 1 - 1 από 1
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Σχέσεις κρητικών οθωμανών πριν τις επαναστάσεις : εξεταζόμενη περίοδος: 1645-1770(Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2013) Αικατερινίδη, Νεκταρία-Ευανθία, Ι.; Μελετιάδης, Χάρης Ν., 1957-; Χαραλαμπάκης, Χριστόφορος, 1948-; Κήπας, Μιλτιάδης Ι.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςΤο παρόν πόνημα αποτελεί μια προσπάθεια διερεύνησης των σχέσεων ανάμεσα σε Κρητικούς και Τούρκους ,ξεκινώντας από την περίοδο οριστικής κατάληψης του νησιού από τους τελευταίους, το έτος 1669 (κατάληψη του Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο) μέχρι το 1770, όπου στα πλαίσια των «ορλωφικών» λαμβάνει χώρα η επανάσταση του Δασκαλογιάννη. Αφορμή γι’ αυτή την εργασία στάθηκε το βιβλίο της αμερικανίδας συγγραφέως Molly Green, «Κρήτη, ένας κοινός κόσμος: Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι στη Μεσόγειο των Πρώιμων Νεότερων Χρόνων», στο οποίο αντικείμενο επεξεργασίας αποτελούν τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν, από το τέλος του 16ου αιώνα (τις τελευταίες 10ετίες της ενετικής παρουσίας στο νησί) μέχρι τις αρχές του 18ου αιώνα (το 1715, έτος κατά το οποίο εξαλείφονται τα τελευταία διοικητικά «απομεινάρια» της Βενετικής παρουσίας.). Κύριος στόχος της συγγραφέως είναι να προκαλέσει στους αναγνώστες προβληματισμό, για, το κατά πόσον η Οθωμανική παρουσία στην Κρήτη ήταν μια αφόρητα καταπιεστική κατάσταση ή απλώς περιγράφηκε, ως τέτοια από τους «εθνικούς ιστοριογράφους». Η άποψη της Green, σύμφωνα και με την επιμελήτρια της ελληνικής έκδοσης, Ελένη Γκαρά, είναι ότι, κατά την εξεταζόμενη περίοδο, υπάρχουν 4 εξελίξεις που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην κοινωνία της Κρήτης: α) ο ευρύτατος εξισλαμισμός, β) η ανασύσταση της ορθόδοξης εκκλησιαστικής ιεραρχίας, γ) η δημιουργία του αξιώματος του γραμματικού της Πόρτας και δ) οι συνεχιζόμενες βλέψεις της Βενετίας στο νησί.1 Οι εξελίξεις αυτές, που είναι πραγματικές εντάσσονται στο πλαίσιο σύγκρισης ανάμεσα στις συνθήκες που επικρατούσαν επί Ενετοκρατίας και επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η άποψή της είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Ενετοί ήταν πιο βίαιοι από τους Οθωμανούς, καθώς οι πρώτοι δεν επέδειξαν παρόμοια ανοχή με τους δεύτερους. Η θέση ότι, λόγω των Οθωμανών, διακόπηκε και η λεγόμενη, «Κρητική Αναγέννηση» δεν είναι, κατά τη γνώμη της, απόλυτα σωστή, διότι από το 1645, που ξεκίνησε ο κρητικός πόλεμος, μέχρι το 1715, η Κρήτη δέχονταν ακόμη τις επιρροές της «Γαληνότατης Δημοκρατίας». Συνεπώς, υπονοείται ότι κατά κάποιο τρόπο οι χριστιανοί είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα στις δύο δυνάμεις. Η οριστική κυριαρχία των Οθωμανών ήταν, εν μέρει, και επιλογή του χριστιανικού πληθυσμού του νησιού. Αυτό το γεγονός συνέβη, γιατί στην Κρήτη δεν είχε αποκρυσταλλωθεί η λεγόμενη «εθνική συνείδηση» , που υποστηρίζουν οι μετέπειτα «εθνικοί ιστοριογράφοι». Ήταν έτσι όμως; Ήταν τόσο ασταθής η «ταυτότητα» των Κρητών εκείνη την περίοδο; Συνεπώς, 1«Η Κρήτη από το 1645 ως το 1715 είναι ένας κόσμος εν κινήσει , όπου οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων βρίσκονται σε συνεχή αναδιαπραγμάτευση, ενώ η πολιτική νομιμοφροσύνη και οι θρησκευτικές ταυτότητες είναι ρευστές» «Η μετάβαση της Κρήτης από τη βενετική στην οθωμανική κυριαρχία ήταν μια μακροχρόνια διαδικασία που περιέλαβε δύο μεγάλους πολέμους (1645-1669 και 1684-1699)» «Η παρατεταμένη περίοδος αναστάτωσης στην Κρήτη , η οποία κράτησε μέχρι το 1715 […] χαρακτηρίζονταν από την αστάθεια της θρησκευτικής ταυτότητας.» (Greene Molly, Κρήτη ένας κοινός κόσμος: χριστιανοί και μουσουλμάνοι στη Μεσόγειο των πρώιμων νεότερων χρόνων, -μετ: Ελ. Γκαρά – Θ. Γκέκου- Εκδόσεις 21ου αιώνα, 2005 σελ.33,34,46). διερευνώντας τις σχέσεις των Κρητικών με τους Οθωμανούς, τίθεται εκ των πραγμάτων ζήτημα, πώς θεωρούσαν τους εαυτούς τους οι πρώτοι, απέναντι στους δεύτερους και τανάπαλιν. Άρα και το ζήτημα της ταυτότητας είναι κάτι που θα μας απασχολήσει στο παρόν πόνημα.